Ruoka

K-ryhmän selvitys: vuoden pimeimpinä kuukausina syödään erityisen paljon punaista lihaa, pakastepizzaa ja irtokarkkeja

Monipuolisemman syömisen esteeksi koetaan usein aika.
Kari Salonen
Irtokarkkeja syödään Suomessa paljon kaamosaikaan.

K-ryhmän selvityksen perusteella vuoden pimeimpinä kuukausina ostoskoriin sujahtaa kesää enemmän punaista lihaa, piirakoita, pasteijoita, pizzapakasteita ja irtokarkkeja. Monipuolisemman syömisen esteeksi koetaan usein aika.

Suklaa ja irtokarkit ovat suomalaisille ympärivuotisia herkkuja, eikä esimerkiksi suklaan myynti notkahda kuin hetkeksi tammikuussa.

Kaamosta karkotetaan myös sitruksilla, jotka ovat talvikuukausina mehukkaimmillaan, mutta sen sijaan esimerkiksi peruna, sipuli, yrtit ja salaatit alikorostuvat suomalaisten ostoskoreissa talvella.

”Kaupalla on keskeinen rooli suomalaisten hyvinvoinnin edistämisessä ja ruokareviirin laajentamisessa monipuolisemmaksi. Haluamme haastaa suomalaiset pohtimaan jaksamistaan ja hyvinvointiaan sekä syömään paremmin myös talvella. Tie omaan ja perheen hyvinvointiin kulkee vatsan, ei pilleripurkin kautta”, kertoo K-Supermarketin ketjujohtaja Anne Hujala.

Suurimmaksi esteeksi yksipuoliselle syömiselle suomalaiset nimeävät ajan: 26 prosenttia sanoo, ettei heillä ole aikaa etsiä tai kokeilla uusia reseptejä.

Selvityksen perusteella jopa 47 prosenttia suomalaisista haluaa edistää aktiivisesti hyvinvointiaan ruokavalinnoillaan.

”Suomalaiset ovat tällä hetkellä erittäin kiinnostuneita siitä, millaisia vaikutuksia ruoalla on. Kun kysyimme tämän vuoden trendeistä, ostoskoriin halutaan valita esimerkiksi enemmän kasviksia, lähiruokaa, vatsan hyvinvointia tukevia ruokia, luomutuotteita sekä erilaisia proteiinituotteita.”, kertoo K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Joulun ja uudenvuoden herkuttelukauden jälkeen moni tekee terveellisempään elämäntapaan tähtäävän uuden vuoden lupauksen. Tammikuussa monen talviherkun myynti notkahtaa hetkellisesti ja esimerkiksi terveysvalmisteiden myynti on korkeimmillaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Elintarvikkeiden vienti vaatii aikaa ja rahaa: "Ihmissuhteita ei rakenneta muutamassa kuukaudessa, vaan se vaatii pitkäaikaisen sitoutumisen"

Juhannus tuo Alkon myyntiin huiman piikin: Alkoholittomien oluiden ja kuohuviinien myynti kasvaa yli 70 prosenttia

Oletko järjestämässä juhlia? Lue tästä maa- ja kotitalousnaisten vinkit, joilla onnistut varmemmin ja stressaat vähemmän

"Teimme virheen" – Jukolassa tarjottiin saksalaisia kananmunia ja liettualaista broileria