Ruoka

Snellman palautti pekoninvalmistuksen Suomeen

"Suomessa osataan ja voidaan tehdä tuotteita, jos on tahtoa", sanoo Snellmanin markkinointi- ja viestintäjohtaja Tommi Fors.
Snellman markkinoi pekoniaan Kunnon Pekoni -nimellä. Tuotteella on Ruokaa omasta maasta -joutsenlippumerkki.

Siinä missä muut isot lihatalot ovat siirtäneet pekonin valmistuksen ulkomaille Snellman on tehnyt vastaliikkeen. Se on investoinut 418 000 euroa pekoninvalmistukseen Pietarsaaressa ja palkannut siihen kaksi työntekijää.

"Ruuan alkuperä on tullut kuluttajille entistä tärkeämmäksi. Siksi lähdimme tähän", perustelee Snellmanin markkinointi- ja viestintäjohtaja Tommi Fors.

Snellman kävi tutustumassa pekoninvalmistukseen Yhdysvalloissa, mistä yrityksen käyttämä kuivasuolausmenetelmä on peräisin.

"Yleensä pekonit ruiskusuolataan, mutta me käytämme dry cured eli kuivasuolausmenetelmää", Fors kertoo.

Kuivasuolauksessa sian kylkipalat käännellään ensin suolan ja sokerin seoksessa ja annetaan levähtää kylmässä, minkä jälkeen ne savustetaan ja lopuksi viipaloidaan.

Sataan grammaan pekonia käytetään 110 grammaa sianlihaa, joka tulee Snellmanin sopimustuottajilta. Tuotteeseen ei lisätä fostaattia eikä vettä.

Ensimmäiset Suomessa tehdyt pekonit ovat kaupoissa ensi viikolla. Ne myydään samantyyppisissä vakuumipakkauksissa kuin muidenkin valmistajien tuotteet, mutta hinta saattaa olla hieman muita korkeampi, arvioi Fors.

"Jos saisimme kymmenenkin prosenttia pekonimarkkinoista, se olisi hienoa", Fors sanoo.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

S-ryhmä avasi laskurin, joka kertoo ruokakorin ilmastovaikutuksen

Suomalaiset marjat muuttuvat Ainoa Wineryssä kullaksi – ulkomailta tulleet tilaviiniyrittäjät kahmivat palkintoja

Vyötärölihavuuden ja alkoholin yhteisvaikutus on vielä luultuakin vaarallisempaa: Lihavan maksalle tuopillisesta olutta haittaa yhtä paljon kuin neljästä tuopillisesta laihan maksalle

Suomalaisen Työn Liitto puolustaa Avainlippu-merkkiään: "Esimerkiksi pelkkä tuotteen pakkaaminen ei riitä"