Ruoka

Suuret odotukset: Ensimmäiset Atria-merkin possutuotteet pääsevät keväällä Kiinan kauppoihin

Atrian Kiinan viennistä vastaava johtaja Markku Hirvijärvi pitää pääsyä Kiinan vähittäiskauppoihin merkittävänä aluevaltauksena.
Johannes Tervo
Atrialta on viety sianlihaa Kiinan ravintoloihin jo kolmen vuoden ajan. Nyt tuotteet pääsevät kauppoihin Atria-brändillä.

Tämä on vaatinut Atrialta uudenlaisia tuotekonsepteja vastaamaan kiinalaisten kuluttajien kysyntään, sanoo Markku Hirvijärvi.

Sianlihat on vakuumipakattu Atria-brändipakkaukseen, jossa kerrotaan muun muassa, miltä tilalta Suomesta tuote on peräisin.

Ensimmäiset tuote-erät ovat myynnissä Chongqingin ja Changshan kaupungeissa viimeistään toukokuun alussa. Alueella asuu noin 40 miljoonaa kuluttajaa.

Valikoimiin tulee tuotteita possun eri osista, kuten sisä- ja ulkofileetä, sisä- ja kulmapaistia, kylkeä ja niskaa. Ensimmäinen pakaste-erä on lähetetty matkaan Atrian Nurmon tuotantolaitokselta tammikuun lopussa, kertoo Hirvijärvi.

Kiinassa sianlihan kysyntä on kasvanut jo useita vuosia, kun elintaso on noussut. Sika on ylivoimaisesti Kiinan suosituin lihalaji. Kiinassa syödään puolet maailman sianlihasta, noin 55 miljoonaa tonnia vuodessa.

Tänä vuonna Atrian odotukset sianlihaviennille ovat erityisen isot, sillä Kiinassa on alkamassa sian vuosi. Kiinalaisessa kulttuurissa symboliikka sian ympärillä on kunnioittavaa ja lupaa hyvää sianlihan kulutukselle, Hirvijärvi uskoo.

Atria sai ensimmäisenä suomalaisyrityksenä sianlihan vientiluvan Kiinaan vuonna 2017. Suomalaista sianlihaa on tähän asti ollut tarjolla kiinalaisissa ravintoloissa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

MTV: Belgialaislääkärit uhkaavat vegaanilasten vanhempia huostaanotolla – ruokavalio voi vaarantaa terveyden

Haluaisitko perustaa oman viinatehtaan? Virkamies kertoo, mitä se vaatii

Söin täällä: Matildankartanossa ei ole ruokalistaa

Syötkö kananmunan päivässä? Tuoreen tutkimuksen mukaan se tai runsas kolesterolin saanti ei lisää riskiäsi aivoinfarktiin