Ruoka

Saimaa vei linnunlaulua ja hiljaisuutta Berliiniin – Äänimaisemaan jopa jonotettiin

Ruoka 08.02.2019

Suomi houkutteli Grüne Wochella saksalaisia paitsi ruualla myös hiljaisuudella.


Miksei
Saimaan äänimaisemaan pois messuhälinästä oli välillä tunkua.

Tammikuun lopun Grüne Woche -messuilla Berliinissä messukävijöitä hemmoteltiin Saimaan äänimaisemalla. Enonkoskelainen äänituottaja Markus Pesonen oli luonut tamperelaisen Frameryn äänieristettyyn tilaan Saimaan luonnon äänet.

Neljän hengen hytti oli välillä tuplaten täynnä, kun messukävijät halusivat vetäytyä pois hälinästä. Linnunlaulun ja hiljaisuuden lisäksi hytin seinää koristi järvikoivikko.

Saimaa-kokonaisuus näkyi messujen Suomi-hallissa suurimpana yksittäisenä alueena, jolla tuotteitaan esitteli viisitoista yritystä. Mukana oli ruuantuottajien lisäksi panimoita ja keittiövälinevalmistajia.

SunSpeltin toimitusjohtaja Kari Kaipainen oli tyytyväinen messujen tuloksiin. Kauppaketju Edeka NordHänen on valinnut hänen spelttimuronsa ja lakupatukkansa ketjun kaupoille tarjottaviin tuotteisiin.

Savonlinnalaisen Mustan Virran Panimon juomat olivat loppua heti alkuunsa, ja niitä tilattiin Suomesta lisää. Toimitusjohtaja Petteri Vänttisen mukaan saksalaisia kiinnostivat erityisesti luomu- ja gluteenittomat oluet.

Vavesaaren tilan ja Aten Marja-aitan tuotteet ovat messujen jälkeen olleet esittelyssä televisiokanava Kabel 1:n Dirk Hoffmanin ruokaohjelmassa. Myös saksalainen turismiin keskittynyt televisiokanava DTV on kuvannut messuilla olleita yrityksiä omaan ohjelmaansa, iloitsee Päivi Karhunen, joka vastasi Saimaa-kokonaisuuden rakentamisesta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT