Ruoka

Juha Marttila: MTK:n miljoonille saatiin vastinetta Berliinin messuilta

Suomen rooli Grüne Woche -messujen kumppanuusmaana vahvisti yrittäjä­yhteistyötä ja antoi potkua ruokavientiin.
MTK / Kuvitus: Juho Leskinen
Messukumppanuus maksoi noin kolme miljoonaa euroa, josta MTK:n osuus oli kaksi miljoonaa. Messuilla vierailee noin 400 000 henkeä joka vuosi.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ei peittele tyytyväisyyttään pari viikkoa sitten päättyneisiin Grüne Woche -ruokamessuihin Berliinissä.

”Ensimmäisten merkkien perusteella voi olla todella tyytyväinen. Messuilla kelpaa olla, kun tuote on kunnossa.”

Yli 80 mukana ollutta suomalaisyritystä sai messuilta kontakteja saksalaiskuluttajiin ja sisäänostajiin. Saksalaiskävijöille toteutetun kyselyn mukaan 81 prosenttia piti Suomen messuosastoa vähintään hyvänä.

Suomalainen ruoka sai messujen aikana myös huomattavan laajaa medianäkyvyyttä niin kotimaassa kuin Saksassa.

”Kaikki vaikutukset analysoidaan hyvin tarkasti, jotta tiedetään, mitä tarkalleen saatiin aikaan”, Marttila painottaa.

Messujen pääyhteistyökumppanuus oli tuottajajärjestölle iso riski. Koskaan aiemmin kumppanina ei ole ollut järjestöä, budjetti paisui eivätkä isot ruokayritykset vaikuttaneet kiinnostuneilta.

”Alkuvaiheessa isojen poisjäänti aiheutti huolta. Loppujen lopuksi oli kuitenkin parempi, että esillä oli monipuolinen kattaus suomalaisia tuotteita. Vahvuutemme ovat nimenomaan erikoistuotteet maksukykyisille asiakkaille.”

Marttila uskoo, että suomalaisen ruuan saama näkyvyys palvelee myös isojen yritysten vientiponnisteluita.

”Suomi sai valtavasti huomiota. Odotus on, että suuret elintarvikeyritykset nyt ketterästi hyödyntävät myönteistä ilmapiiriä.”

Messukumppanuus maksoi noin kolme miljoonaa euroa, josta MTK:n osuus oli kaksi miljoonaa. Sen ansiosta pienten yritysten oli mahdollista osallistua messuille kohtuullisilla kustannuksilla. Rahankäytön mielekkyyttä epäileville jäsenille Marttilalla on selvä vastaus.

”Tämä ei ollut mitään luksusta vaan välttämättömyys, jos kansainvälisillä ruokamarkkinoilla aiotaan pysyä mukana. On myös hienoa, että edunvalvontaa voidaan tehdä näin ilon kautta eikä aina vain valittamalla.”

Marttilan mukaan myös valtion pitää jatkaa hallituskauden aikana alkaneita toimenpiteitä ruokaviennin edistämiseksi.

”Vientityö ei ole pikamatka, mutta tämä oli hieno alku maratonille.”

Maratonia jatkaa Saksassa Business Finlandin Food from Finland -ohjelma. Sen aikaansaamana sikäläisissä vähittäiskaupoissa vietettiin tammi–helmi­kuussa Suomi-viikkoja. Esimerkiksi Saksan tunnetuimmassa tavara­talossa KaDeWe:ssä suomalainen ruoka ja juoma saivat kahdeksi viikoksi näyttävän osaston messujen Aus der Wildnis (suomeksi: luonnosta) -teemalla.

Kauppa-aktiviteeteista vastaavan Lili Lehtovuoren mukaan Suomen näkyvyys Grüne Wochen kumppanuusmaana tuki erinomaisesti Saksan markkinoilla jo vuonna 2016 aloitettua työtä vähittäiskauppaketjujen kanssa.

”Moni on kommentoinut, että suomalaiset elintarvikkeet ja juomat villistä ja puhtaasta luonnosta ovat myönteisellä tavalla erilaisia. Myös tuotepakkaukset ovat saaneet kiitosta”, Lehtovuori kertoo.

”Hinta saattaa muodostua joidenkin tuotteiden kompastuskiveksi, sillä saksalaiset ovat hyvin hintatietoisia”, Lehtovuori pohtii. Siksi kampanjoita tehdään lähinnä premium-myymälöiden kanssa.

Seuraavaksi Food from Finland esittelee 20 yrityksen valikoidut tuotteet Edeka Nordin kauppiaspäivillä, jossa kauppiaat saavat tilata tuotteita omiin myymälöihinsä.

”On tärkeää, että Grüne Woche -kumppanuusmaa näkyy Saksassa myös messujen jälkeen. Jatkamme Aus der Wildnis -ilmettä sekä Edeka Nordin kauppiastapahtumassa että tulevissa kuluttajakampanjoissa.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Veljekset innostuivat sipsien tekemistä niin paljon, että tuovat kotiin muovipussilla perunankuoria

Suomalainen Jymy-jäätelö myyntiin 330 marketissa Saksassa ja Itävallassa

Grillaatko nuotiolla? Olet huipputrendikäs – luolamiesgrillaus on tämän vuoden juttu

Salarakas on vuoden paras grillimakkara