Ruoka

Luomutuotteiden myynti kasvoi – päihitti päivittäistavarakaupan kokonaismyynnin

Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat viime vuonna banaani ja kananmuna.
Sanne Katainen
Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat viime vuonna banaani ja kananmuna.

Suomalaiset ostavat yhä enemmän luomua. Pro Luomu ry kertoo tiedotteessaan, että viime vuonna luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassa lisääntyi yhdeksän prosenttia. Eniten myynti lisääntyi mehujen ja mehukeittojen, lastenruokien, panimojuomien ja juustojen tuoteryhmissä.

Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat banaani ja kananmuna.

Pro Luomu arvio päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä saamiensa tietojen perusteella, että luomutuotteita myytiin viime vuonna päivittäistavarakaupoissa yhteensä 336 miljoonalla eurolla. Luomun osuus kaikesta päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä oli 2,4 prosenttia.

Positiivisesta kehityksestä huolimatta luomutuotteiden myynnin kasvu tasaantui hieman pariin edellisvuoteen verrattuna. Aiemmin luomumarkkina nimittäin kasvoi 13-14 prosenttia vuodessa. Tiedotteessaan Pro Luomu panee merkille sen, että luomun myynti kasvoi kuitenkin selvästi enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, joka kasvoi neljä prosenttia.

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa, että myynnin lähes kymmenen prosentin kasvu kertoo siitä, että kuluttajat ovat kiinnostuneita luomusta.

"Luomun kulutus Suomessa on toistaiseksi pitkälti aktiivisimmin luomua käyttävän kuluttajajoukon harteilla. Luomumarkkinan kasvun nopeuttamiseksi luomutuotteiden tulisi löytää tiensä myös niiden kuluttajien ostoskoriin, jotka ovat luomusta kiinnostuneita, mutta ostavat sitä toistaiseksi vielä melko harvoin", hän sanoo tiedotteessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tiedätkö, mistä ruokalan kukkakaali tai palsternakka on peräisin? – Tuontijuurekset jylläävät suurkeittiöissä, missä hinta ratkaisee eikä alkuperää tarvitse ilmoittaa

Sinustako piparimestari? Piparinleivonnan SM-kisa pyörähtää taas käyntiin

Ruokarahasto pääsi tavoitteeseensa: koossa on yli 40 miljoonaa euroa ruoka-alan startuppeihin

Tähteistä hienoja herkkuja – Hävikki-battle innosti koululaiset kokkaamaan