Ruoka

K-ryhmän uusi palvelu paljastaa ostosten kotimaisuuden

"Haluamme tehdä ihmisille helpoksi heidän omien arvojensa mukaiset valinnat", perustelee Ari Akseli.
Hanna Linnove
K-Ostokset-palvelu näyttää asiakkaan ostokset viimeisen vuoden ajalta sekä lyhyempinä ajanjaksoina. Se näyttää myös kotimaisuusasteen ja hintatiedot.

"Ihmiset sanovat arvostavansa kotimaista ruokaa. Mutta hyvät aikeet eivät ketään pelasta. Nyt on kuluttajan aika äänestää", julistaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Tänään avattavassa K-Ostokset-palvelussa K-ryhmän asiakas näkee kaikista K-ruokakaupoista ostamansa tuotteet ja niiden kotimaisuusasteen asteikolla 1–5. Kotimaisuusastetta voi verrata naapurustonsa ostoksiin.

Jos kotimaisuusaste on matala, palvelu ehdottaa kohennusta. Tilannetta voi seurata viikkotasolla.

K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen testasi palvelua ja totesi yllätyksekseen omien ostostensa kotimaisuusasteen varsin matalaksi.

Eniten kotimaisuus ontui juustoissa.

"Mozzarellaa on ostettu törkeän paljon. Laitamme paljon ruokaa kotona ja rakastan pastaa ja mozzarellasalaattia. Palvelu ehdottaa kotimaisia vaihtoehtoja italialaiselle mozzarellalle. Niitä on näköjään useita", Vakkilainen huomaa.

Palvelun tavoite on tehdä kuluttajan omat valinnat läpinäkyviksi ja helpommiksi.

Toki tavoitteena on myös sitouttaa asiakkaita K-kauppoihin, sillä palvelu toimii vain, kun vilauttaa maksaessaan K-plussakorttia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tutkimusprofessorin mukaan monet kaupat säilyttävät perunoita aivan väärin: "Ihan sama, mitä hienoja asioita laadun eteen tekee pitkin ketjua, jos se yhdessä kohtaa pilataan"

Ravintoloille kehitellään hiilijalanjäljen mittaria – "Vaikutusta syntyy, kun tarpeeksi suuri joukko tulee omilla teoillaan mukaan”

Forssalainen Jospak keräsi miljoonan – keväällä avattava tuotantolinja moninkertaistaa vuokien tuotannon

Kasvispainotteinen ravintola Inari sai Michelin-tähden – viisi suomalaista ravintolaa säilytti yhden tähtensä