K-ryhmän uusi palvelu paljastaa ostosten kotimaisuuden - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Ruoka

K-ryhmän uusi palvelu paljastaa ostosten kotimaisuuden

"Haluamme tehdä ihmisille helpoksi heidän omien arvojensa mukaiset valinnat", perustelee Ari Akseli.
Hanna Linnove
K-Ostokset-palvelu näyttää asiakkaan ostokset viimeisen vuoden ajalta sekä lyhyempinä ajanjaksoina. Se näyttää myös kotimaisuusasteen ja hintatiedot.

"Ihmiset sanovat arvostavansa kotimaista ruokaa. Mutta hyvät aikeet eivät ketään pelasta. Nyt on kuluttajan aika äänestää", julistaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Tänään avattavassa K-Ostokset-palvelussa K-ryhmän asiakas näkee kaikista K-ruokakaupoista ostamansa tuotteet ja niiden kotimaisuusasteen asteikolla 1–5. Kotimaisuusastetta voi verrata naapurustonsa ostoksiin.

Jos kotimaisuusaste on matala, palvelu ehdottaa kohennusta. Tilannetta voi seurata viikkotasolla.

K-ryhmän asiakastiedosta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen testasi palvelua ja totesi yllätyksekseen omien ostostensa kotimaisuusasteen varsin matalaksi.

Eniten kotimaisuus ontui juustoissa.

"Mozzarellaa on ostettu törkeän paljon. Laitamme paljon ruokaa kotona ja rakastan pastaa ja mozzarellasalaattia. Palvelu ehdottaa kotimaisia vaihtoehtoja italialaiselle mozzarellalle. Niitä on näköjään useita", Vakkilainen huomaa.

Palvelun tavoite on tehdä kuluttajan omat valinnat läpinäkyviksi ja helpommiksi.

Toki tavoitteena on myös sitouttaa asiakkaita K-kauppoihin, sillä palvelu toimii vain, kun vilauttaa maksaessaan K-plussakorttia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokaketjulla nyt näytön paikka – "Olemmeko ajopuu vai koskivene?" ruokapanelissa kysyttiin

Suomen ruokavienti vetää – pulmina bulkki ja Kiinan rooli

Iskikö koronakriisi ruuantuotantoon ja kuinka kekseliäs ruokasektori on? Katso keskustelu kello 13

Näin pelastat pakastepaistin, jos se on päässyt sulamaan sähkökatkon seurauksena – älä pakasta uudestaan