Ruoka

Joka kolmas aikuinen grillaa – useimmiten yhä makkaraa

Grillissä tirisee entistä useammin kala tai kana, mutta makkaran ylivaltaa ei voita mikään.
Piia Matikainen
Vaikka grilliin on tarjolla lukuisa määrä uutuuksia, makkara on yhä suosituin grillattava.

Kun kevät koittaa, suomalaiset siirtyvät sähköliesiltä grillien ääreen. Sekä HKScan että Lidl ovat tutkineet suomalaisten grillaustapoja. Lidlin mukaan 70 prosenttia ja HKScanin mukaan jopa 80 prosenttia aikuisista grillaa ainakin muutaman kerran kesässä.

Lähes joka kolmannen grilli kuumenee jopa monta kertaa viikossa kesän aikana, ja joka kymmenes grillaa ympäri vuoden. Omakotiasujista grillaa useampi kuin kerrostaloasukkaista, mutta jälkimmäisistäkin peräti 60 prosenttia sanoo grillaavansa.

Hiiligrillin puolestapuhujat ovat äänekkäitä, mutta kaasugrilli on kivunnut suosituimmaksi.

Eniten grillataan makkaraa ja sen suosio vain kasvaa, kun tarjolle on tullut monenlaisia raakamakkaroita perinteisten grillimakkaroiden rinnalle.

Toiseksi eniten kypsytellään tuoretta porsaanlihaa, mutta entistä useammin grillissä tirisevät kala ja broileri. Lidlin mukaan hienoisesti yleistyvät myös lihankorvikkeiden ja hedelmien grillaaminen.

Joka kolmannen grillaajan mielestä on hankala arvioida, milloin liha on kypsää. Niinpä tarjolle tuodaan valmiiksi kypsennettyjä tuotteita, jotka vain kuumennetaan grilissä, samaan tapaan kuin makkara.

Moni käyttää mieluiten maustamattomia tuotteita, mutta Lidlin mukaan pintamaustettujen ja marinoitujenkin tuotteiden kysyntä on jälleen kasvussa.

"Ihmiset arvostavat makua, helppoutta ja lihapitoisuutta. Tuoreessa lihassa korostuu kotimaisuus", sanoo Lidlin ostopäällikkö Arto Lähdesmäki.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Nestlé Suomen toimitusjohtaja yllättyi: täällä lihaa ja kalaa myydään tuoreena – yhtiö tarjoaa lihankorvikkeeksi pakastettua soijaa

Huvilan maksasta maksaa mielellään – betonisten liiketalojen välissä seisoo kaunis hirsihuvila

Talvilomalla maistuu tuhti eväs – poimi tästä inspiroivat ohjeet hiihtolomalla herkutteluun

K-Citymarket Lappeenranta valittiin Vuoden Leipäkaupaksi – tuotteet on suurimmaksi osin valmistettu Suomessa, mikä on kilpailussa tärkeä arvostelukriteeri