Ruoka

Kun otat elintavoissasi huomioon nämä seitsemän asiaa, voit säästyä dementialta

Sydänterveelliset elintavat hyödyttävät myös aivoja.
Jukka Pasonen
Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin tämän ”elämän seiskan” kytköstä myös dementian kehitykseen.

Terveet lontoolaiset virkamiehet pisteytettiin 50 vuoden iässä sen mukaan, miten hyvin he noudattivat näitä kriteereitä. 25 vuoden jälkeen katsottiin, kuinka moni oli sairastunut dementiaan. Lähes 8 000 tutkitun joukossa heitä oli noin 350.

Elämän seiskan pisteytyksen yhteys dementian yleisyyteen oli selvä. Alimmalla kolmanneksella eli vähiten pisteitä saaneilla dementia oli lähes 2,5 kertaa yleisempi kuin ylimmällä kolmanneksella. Keskiryhmä sijoittui tähän väliin.

Erot näkyivät myös aivojen tilavuudessa ja harmaan aivoaineen määrässä magneettikuvissa. Kytkös dementiaan ei riippunut sydän- ja veri­suonitautien ilmaantumisesta.

Sydänterveelliset elintavat ovat siis hyväksi myös aivoille.

Kirjoittaja on lääkäri.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Unicefin raportti: Joka kolmas pikkulapsi on aliravittu – myös lihavuus on yksi aliravitsemuksen muodoista

Pasilan jättimäisen kauppakeskuksen K-Supermarket Triplan palvelutiskissä on vain kotimaista lihaa – tarjolla myös särkisushia

Matkailu- ja ravintola-alan kesä oli vilkkaampaa kuin vuosi sitten

Poimi tästä neuvot siihen, miten saat ruuan maistumaan vanhuksellekin