Ruoka

Kun otat elintavoissasi huomioon nämä seitsemän asiaa, voit säästyä dementialta

Sydänterveelliset elintavat hyödyttävät myös aivoja.
Jukka Pasonen
Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin tämän ”elämän seiskan” kytköstä myös dementian kehitykseen.

Terveet lontoolaiset virkamiehet pisteytettiin 50 vuoden iässä sen mukaan, miten hyvin he noudattivat näitä kriteereitä. 25 vuoden jälkeen katsottiin, kuinka moni oli sairastunut dementiaan. Lähes 8 000 tutkitun joukossa heitä oli noin 350.

Elämän seiskan pisteytyksen yhteys dementian yleisyyteen oli selvä. Alimmalla kolmanneksella eli vähiten pisteitä saaneilla dementia oli lähes 2,5 kertaa yleisempi kuin ylimmällä kolmanneksella. Keskiryhmä sijoittui tähän väliin.

Erot näkyivät myös aivojen tilavuudessa ja harmaan aivoaineen määrässä magneettikuvissa. Kytkös dementiaan ei riippunut sydän- ja veri­suonitautien ilmaantumisesta.

Sydänterveelliset elintavat ovat siis hyväksi myös aivoille.

Kirjoittaja on lääkäri.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Voiko perunaa nostaa maasta vielä joulupöytään? Tutkija vastaa

Luulitko, että pakastepizza kannattaa paistaa uunin keskiosassa pellillä? Valmistaja kertoo, miten se oikeasti kannattaa tehdä

Valion Oddlygood-tuotteet eivät vielä kannattavuudellaan juhli, mutta kasvuodotukset ovat kovat

Yksi Suomen suurimmista kasvistuotteista on lihatalon käsialaa – "Liha, maito, kasvikset ja vilja eivät sulje toisiaan pois", Atrialta todetaan