Ruoka

Kun otat elintavoissasi huomioon nämä seitsemän asiaa, voit säästyä dementialta

Sydänterveelliset elintavat hyödyttävät myös aivoja.
Jukka Pasonen
Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Amerikan sydänyhdistyksen ohje korostaa seitsemää asiaa sydänterveyden edistämisessä: veren sokeriarvoja, kolesterolia, verenpainetta, liikuntaa, tupakoimattomuutta, painoa ja terveellistä ruokavaliota.

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin tämän ”elämän seiskan” kytköstä myös dementian kehitykseen.

Terveet lontoolaiset virkamiehet pisteytettiin 50 vuoden iässä sen mukaan, miten hyvin he noudattivat näitä kriteereitä. 25 vuoden jälkeen katsottiin, kuinka moni oli sairastunut dementiaan. Lähes 8 000 tutkitun joukossa heitä oli noin 350.

Elämän seiskan pisteytyksen yhteys dementian yleisyyteen oli selvä. Alimmalla kolmanneksella eli vähiten pisteitä saaneilla dementia oli lähes 2,5 kertaa yleisempi kuin ylimmällä kolmanneksella. Keskiryhmä sijoittui tähän väliin.

Erot näkyivät myös aivojen tilavuudessa ja harmaan aivoaineen määrässä magneettikuvissa. Kytkös dementiaan ei riippunut sydän- ja veri­suonitautien ilmaantumisesta.

Sydänterveelliset elintavat ovat siis hyväksi myös aivoille.

Kirjoittaja on lääkäri.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Valviran haaviin jää yhä useammin "laiton olut"

Viron Võrumaa houkuttelee vieraita ruualla

Villiyrttikokki villiintyi nyt sienistä: Metsäsienet ovat yhtä luksusta lautasella kuin hummeri tai kyyhky

Tiesitkö? Oluen alkoholipitoisuus ei ole välttämättä se mikä etiketissä kerrotaan