MTK aloittaa ensi vuonna kampanjan kotimaisen lihantuotannon puolesta: "Kuluttajilla tuntuu menevän sekaisin globaali lihantuotanto sekä kotimainen tuotanto" - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Ruoka

MTK aloittaa ensi vuonna kampanjan kotimaisen lihantuotannon puolesta: "Kuluttajilla tuntuu menevän sekaisin globaali lihantuotanto sekä kotimainen tuotanto"

Tuleva kampanja kohdistetaan erityisesti nuoriin, kaupungeissa asuviin aikuisiin.
Lari Lievonen
"Kotimaisessa kotieläintuotannossa on monenlaisia vahvuuksia, kuten salmonellatoleranssi, antibioottien vähäinen käyttö sekä huippuhyvä jäljitettävyys", MTK:n asiantuntija Marjukka Manninen sanoo.

MTK aloittaa ensi vuoden alkupuolella kampanjan, joilla pyritään korjaamaan monien suomalaisten kuluttajien vääristyneitä mielikuvia kotimaisesta lihantuotannosta.

Kampanjan ajatuksena on viestiä vastuullisesta, kotimaisesta kotieläintuotannosta, MTK:n asiantuntija, lihatiimin vetäjä Marjukka Manninen kertoo.

"Kotimaisessa kotieläintuotannossa on monenlaisia vahvuuksia, kuten salmonellatoleranssi, antibioottien vähäinen käyttö sekä huippuhyvä jäljitettävyys", hän sanoo.

Monista vahvuuksista huolimatta kaikki kuluttajat eivät Mannisen mukaan tiedä niistä riittävän hyvin.

"Kuluttajilla tuntuu menevän sekaisin globaali lihantuotanto sekä kotimainen tuotanto", Manninen lisää.

Tuleva kampanja kohdistetaan erityisesti nuoriin, kaupungeissa asuviin aikuisiin.

"Tämä on sellainen kohderyhmä, jossa ollaan usein kiinnostuneita ruuasta. Saattaa kuitenkin olla, ettei suoraa kytköstä vaikka maatilalle ole", asiantuntija perustelee.

Kohderyhmää hän kuvailee äärimmäisen mielenkiintoiseksi mutta myös haastavaksi. Suurinta nuoriin kaupunkilaisiin liittyvää haastetta Manninen ei lähde arvioimaan.

"En osaa arvioida mitään yksittäistä asiaa, koska jokainen meistä on kiinnostunut vähän eri asioista", hän sanoo.

Mahdollisesti nuoria kiinnostavia teemoja voisivat olla esimerkiksi antibioottien käyttö sekä ilmastoasiat.

Manninen nostaa esiin myös sen, että nuoret aikuiset ovat julkisen keskustelun perusteella olleet viime aikoina melko huolissaan ympäristöasioista.

"Toivoisin, että meidän viestintämme pohjalta ehkä jossain asiassa voisi siitä huolesta luopua, että ei tarvitsisi olla niin huolissaan", hän sanoo.

Kampanjassa ovat MTK:n lisäksi mukana ainakin eri lihaosuuskuntia sekä Ruokatieto Yhdistys.

"Ruokatiedollahan on pitkä tietotaito ja osaaminen ruokakasvatuksesta", Manninen kehuu.

Se, miten kampanja lopulta muodostuu, on asiantuntijan mukaan vielä hieman työn alla.

"Siinä tullaan mahdollisesti käyttämään hyödyksi erilasia mielipidevaikuttajia, kuten tubettajia", Manninen paljastaa.

Lue myös:

Tuore tutkimus kumoaa aiemmat tulokset: Punaisen lihan syömisellä ei olekaan terveyshaittoja

Vanhustyön Keskusliiton puheenjohtaja: "Ilmasto ei pelastu viemällä maito lasten ja vanhusten suusta"

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan pomo kommentoi lihatutkimusta: "Puheet lihansyönnin terveellisyydestä ovat hyvin arveluttavia"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Savuteeginiä, ruisviskiä ja Koskenkorvaa – suomalaistislaamoita palkittiin Saksassa kultamitalein

Vain lihatuotteissa saa käyttää lihaan viittaavia sanoja, Ranskan laki sanoo – "makkara" ja "burgeri" eivät kelpaa kasvisruokiin, Sarvamaa peräänkuuluttaa maalaisjärkeä

Koronakevät pani teehuoneen konseptin uusiksi – teen rinnalle tuli lähiruoka

Riihimäen Martinassa on rossomainen meininki – lupsakkaa palveluja ja vaisuja kastikkeita