Ruoka

Onko sinullakin vaikeuksia syödä suosituksen mukaisesti hedelmiä ja vihanneksia? Tutkija kertoo, mistä se johtuu

Suurin osa suomalaisista varmasti tietää, että kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä.
Kimmo Haimi
FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan naisilla päivän yhteenlaskettu kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttömäärä on 380 grammaa ja miehillä vain 312 grammaa.

Me suomalaiset syömme suosituksen nähden liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan naisilla päivän yhteenlaskettu kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttömäärä on 380 grammaa ja miehillä vain 312 grammaa.

Naisista 22 prosenttia syö päivässä vähintään suositellun puoli kiloa kasviksia, hedelmiä ja marjoja, mutta miehistä vain 14 prosenttia yltää suositukseen.

Useiden tutkimusten mukaan riittämätön kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttö on yksi keskeisimmistä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöistä, joihin omilla valinnoilla pystyy vaikuttamaan.

Nutrition Reviews -lehdessä julkaistussa katsausartikkelissa pohditaan, miksi riittävä kasvisten ja hedelmien käyttö tuntuu niin hankalalta ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.

Suurin osa suomalaisista varmasti tietää, että kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä. Toisin sanoen terveysviestintä on siis onnistunut lisäämään tietoa. Sen sijaan käyttäytymisen muutoksen osalta tavoitteisiin ei vielä ole päästy, vaikka kasvisten ja hedelmien syönti onkin vuosien varrella lisääntynyt.

Artikkelin kirjoittajat arvioivat, että kasvisten ja hedelmien käytölle on useita esteitä.

Moni kokee, että kasvisten ja hedelmien valmistaminen on hankalaa ja toisaalta se vie paljon aikaa. Lisäksi kasvikset ja hedelmät eivät ehkä säily tuoreina pitkään, niiden saatavuus voi olla heikkoa, eivätkä ne pidä nälkää poissa.

"Käyttäytymisen muutos edellyttää sisäistä motivaatiota ja pystyvyyden tunnetta. Jos henkilö ei syö lainkaan kasviksia ja hedelmiä, voi suositellun, vähintään puolen kilon syöminen tuntua kohtuuttoman suurelta muutokselta, eikä motivaatiota sen tekemiseen silloin ole. Kannattaakin etsiä käytännöllisiä ratkaisuja, jotka helpottavat muutoksen tekemistä ja siten lisäävät motivaatiota ja pystyvyyden tunnetta", katsauksen pääkirjoittaja psykologi David Benton Swansean yliopistosta Britanniasta toteaa.

Euroopan täysmehualan järjestön tiedotteessa huomautetaan, että täysmehu tarjoaa ratkaisuja hedelmien syöntiä estäviin tekijöihin. Täysmehua ei kuitenkaan suositella käytettäväksi hedelmien sijasta, sillä niiden paikat ruokavaliossa ovat hyvin erilaiset.

Bentonin mukaan lasillinen täysmehua päivässä voisi auttaa saavuttamaan kasvisten ja hedelmien käyttösuosituksen.

"Täysmehun nauttiminen on helppoa ja nopeaa, se säilyy pitkään tuoreena, eikä vaadi valmistelua. Sen avulla voi kokea pystyvänsä pysyviin ruokavaliomuutoksiin. Tutkimusten mukaan täysmehua juovat henkilöt syövät 42 prosenttia suuremmalla todennäköisyydellä myös riittävästi kasviksia ja hedelmiä verrattuna niihin, jotka eivät juo täysmehua", hän sanoo.

Lue lisää;

Näetkö punaista, kun puhutaan kasviksista? – Hyvä, niin pitääkin!

Tämä lautasmalli ruokkisi 10 miljardia ihmistä: Uusi ravitsemussuositus ottaa huomioon muutakin kuin terveellisyyden

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lanttulaatikkoa piiraan täytteeksi ja rosolliin oma majoneesi – Miten sinä tuunaat valmiin joululaatikon?

Sirkkaproteiinijauhe haastaa maitoherasta tehdyn – hyönteisjauhe tulee Kanadasta

Saku Tuomisen neuvo kiireeseen: Ruuanlaitto on hyvä keino rauhoittua

Kuopiolaisen Sammon listalla on tapettuja muikkuja – palvelu sujuu savoksi ja jukeboksi pukkaa ilmoille toivottuja iskelmiä