Ruoka

Tuontikinkku ei tunge joulupöytään – kotimaisuus entistä tärkeämpi joulukinkun valinnassa

Suomalaisista 84 prosenttia pitää tärkeänä, että liha on suomalaista alkuperää.
Jaana Kankaanpää
Perinteisiä kymmenen kilon kinkkuja on HKScanin myynnistä enää vain viisi prosenttia.

HKScan arvioi joulukinkkujen kysynnän pysyvän viime vuoden määrissä, mutta vastuullisuus on noussut entistä tärkeämmäksi kinkun valinnassa, samoin kotimaisuus.

"Kinkkujen kotimaisuus liitetään vastuullisuuteen, ja joulukinkussa kotimaisuus erityisesti korostuu. Tuontikinkkujen kysyntä on erittäin vähäistä", sanoo HKScain Suomen markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Anne Terimo.

Myöskään kaupan omat merkit eivät Terimon mukaan myy joulukinkkumarkkinoilla.

HKScanin teettämän tutkimuksen mukaan punaisen lihan kysynnässä näkyy pientä laskua viime vuodesta. Silti vielä noin 80 prosenttia suomalaisista sanoo syövänsä punaista lihaa eli nautaa tai possua. Broilerin ja kalkkunan lihan syönti on pysynyt lähes vakiona eli noin 85 prosenttia sanoo syövänsä niitä.

Lihakategorian johtaja Mikko Järvinen HKScanilta kertoo, että kinkun valinnassa ei haluta ottaa riskejä ja siksi moni valitsee merkkikinkun. Kysyntä on kuitenkin siirtynyt entistä enemmän pieniin kinkkuihin – HKScanin eniten myyty joulukinkku on 2–4 kilon luuton juhlakinkku.

"Pakastekinkkujen kysyntä laskee ja tuoresuolattujen kasvaa. Isoin kasvu on kuitenkin kypsissä kinkuissa", Järvinen toteaa.

Joulukinkkujen osuus raa'an porsaanlihan vuosivolyymistä on HKScanilla viidennes.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kuopiolaisen Sammon listalla on tapettuja muikkuja – palvelu sujuu savoksi ja jukeboksi pukkaa ilmoille toivottuja iskelmiä

Kotimaisella perunanuudelilla voi korvata riisin tai pastan

Nauta, kana ja sika uupuvat Linnan juhlien buffetpöydistä – näin presidentin kanslia kommentoi asiaa

Liha- ja maitotuotteiden käytön puolittaminen valtuuston käsittelyyn Espoossa