Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Ruoka

Löytyykö Boltsin veroista hittiä? S-ryhmä hakee jälleen menestysreseptiä

Suomalainen menestysresepti 2020 -haku on jälleen käynnissä. Edellisen kilpailun voittaja Boltsi ponkaisi tv-sarjan avulla S-ruokakauppojen myydyimmäksi uutuustuotteeksi.
Kaura-siemenpyörykkä Boltsi tuli tunnetuksi menestysreseptikilpailun avulla.

Suomalainen menestysresepti 2020 -haussa jatkoon valituista yrittäjistä kertova tv-sarja esitetään kesällä parhaaseen katseluaikaan Nelosella.

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja, Leivon leipomon Boltsi, lanseerattiin vasta elokuussa ja silti se ylsi huippumyyntiin.

"Nyt nähdään, löytyykö Suomesta toista Boltsin veroista innovaatiota", kaupallinen johtaja llkka Alarotu SOK:lta pohtii.

Pienille ja keskisuurille eli alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. Kilpailun haku alkaa tänään ja päättyy loppiaisena 6.1.2020 osoitteessa: https://www.nelonen.fi/osallistu.

Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5–7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa tuoteideasta kaupan hyllylle seurataan tv-sarjassa, joka esitetään Nelonen Median kanavilla ja Ruutu-palvelussa kesällä 2020.

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruuan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa ruuan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä.

Tuomaristossa ovat myös Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma sekä S-ryhmästä Alarodun lisäksi valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

Viime vuonna kisaan tuli yli sata hakemusta. Alarotu uskoo, että nyt hakijoita on vielä enemmän. "Suomessa riittää kyllä ideoita, mutta rohkeutta brändäykseen ja osaamista kaupallistamiseen kaivataan kipeästi lisää. Tässä me voimme ja haluamme auttaa", toteaa Alarotu.

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti Leivon Leipomon Boltsi, josta kehkeytyi syksyn aikana todellinen yllättäjä. Tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten ruokakoreihin ja suosio pysyi korkeana myös alkuhuuman jälkeen.

"Kilpailun aikana jouduimme opettelemaan uusia asioita saadessamme tuomareilta ja Foodwestiltä sparrausta. Boltsin suosion myötä tunnettuutemme ja sitä kautta myynti on kasvanut. Löysimme siis meille täysin uuden tuoteryhmän ja olemme päässeet palkkaamaan lisää työntekijöitä", iloitsee Leivon Leipomon toimitusjohtaja Harri Jaakkola.

Jaakkola kannustaa osallistumaan kilpailuun. "Tuotteen ei tarvitse olla hakuvaiheessa valmis, vaan sen viimeistelyyn saa tukea kilpailun aikana. Samalla meille syntyi jo uusiakin tuoteideoita, joita nyt kehitämme eteenpäin."

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli härkäpapujäätelö Härtelö, särkijauheliha Särvin, punajuurilevite Juureva, hyvinvointijuoma Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Monet näistä tähtäävät nyt myös vientiin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pannukakkujauheista löytyi lisää jäämiä – takaisinveto laajenee kaikkiin tuote-eriin

Hetki-salaateista tunnettu Fresh Servant laajentaa Pohjanmaalla – luvassa jopa 200 uutta työpaikkaa

Oletko kaivannut kattilaasi täysin kotimaista pastaa? Kesäkuussa se on mahdollista

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti