Ruoka

Kauppaketjujen ostotilastot: Nyt kysyntää on marjoille ja kalalle – avokadon huippuvuodet ovat ohi

Bataatti on tullut pysyvästi suomalaisten ruokapöytiin. Hetken hittituotteen proteiinijäätelön, ja suomalaisten ikisuosikin lenkkimakkaran, myynti on taas laskussa, kertovat kaupan tilastot.
Metla/Erkki Oksanen
Suomalaiset nostelevat ostoskoriin nyt marjoja. Sekä tuoreiden että pakastettujen marjojen menekki on kasvussa.

Nousussa:

S-ryhmässä tämän vuoden viisi nousijaa ovat olleet: kasvipohjaiset tuotteet, alkoholittomat oluet, marjat, kala ja heti syötävät valmisruokatuotteet.

Keskolla vuoden 2019 nousijoita ovat olleet: sushi, valmiiksi pilkotut hedelmät, tuoreet ja pakastetut marjat, smoothiet, juurekset, juomasekoitukset ja miedot viininomaiset juomat ja tuoreet marjat.

Kesko ilmoittaa inkiväärin myynnin nelinkertaistuneen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Bataatin myynti on kolminkertaistunut samassa ajassa. Molemmissa myynti on tasaantunut, mutta laskua ei ole näkyvissä.

Laskussa:

Keskosta kerrotaan avokadon nousukiidon tasaantuneen. Tänä vuonna tuli vielä pientä kasvua, mutta tuote näyttää saavuttaneen lakipisteensä. Huipun ohittaneista trendeistä mainitaan myös sirkat.

Proteiinijäätelöt olivat tuoteryhmä, joka vielä hetki sitten oli kovasti kasvava tuoteryhmä. Nyt sen kysynnän kasvu on kuluvan vuoden aikana tasaantunut ja kysyntä on kääntynyt loppukeväästä alkaen laskuun.

Lisäksi kapselikahvien kysyntä on laskussa. Laitteita ei myydä enää niin paljon kuin ennen ja toisaalta rinnalle on tullut enemmän muita laitteita käyttöön, esimerkiksi espressokeittimet.

S-ryhmässä tämän vuoden viisi laskijaa ovat puolestaan olleet: lenkkimakkarat, vaaleat leikkelemakkarat, lihasäilykkeet ja -hyytelöt, perinteiset maustetut pikarijogurtit ja vanukkaat sekä maito.

Keskon trendikatsaus 2020 paljastaa, että jo viime vuonna trendiksi nostettu tiedostava kuluttaminen on edelleen suurin suomalaisten ruokaostoksiin vaikuttava ilmiö.

”Ruokakaupassa se näkyy enenevissä määrin lähiruuan ja eettisen ruuan suosimisena sekä ympäristöystävällisinä valintoina. Lisäksi uskomme ilmastotietoisuuden alkavan konkretisoitua vuonna 2020 teoiksi. Kuluttajat haluavat lisää tietoa ruokaostosten ilmastovaikutuksista ja tekevät valintoja ilmasto mielessä. Esimerkiksi silakka on edullinen ja ilmastoystävällinen vaihtoehto, jonka suosion odotamme ensi vuonna kasvavan”, sanoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar trendikatsaus 2020 -tiedotteessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lobo on omenanystävän kestosuosikki – tuotantomäärät lähtivät uuteen kasvuun 2019

S- ja K-ryhmä kisaavat nyt tuotteiden kotimaisuudella – "Haluamme seistä viljelijän rinnalla"

Kannuksessa asuvan Hannele Johanssonin valmiskeitosta löytyi kahdeksanjalkainen yllätys – "Siinä me katselimme toisiamme"

Maito ja nakit paisuttavat lapsiperheen ilmastopäästöjä – näin tarkistat oman ostoskorisi kotimaisuuden ja hiilijalanjäljen