Ruoka

Vastuullisuutta korostava kuluttaja välttelee kaupan omia merkkejä

Kaupan omissa merkeissä alkuperä ei ole aina yhtä selvä kuin valmistajien merkeissä. 21 prosenttia pitää private label -tuotteita uhkana kotimaiselle tuotannolle.
Ville-Petteri Määttä
Pirkka oli ensimmäisiä kaupan omia merkkejä Suomessa. Selkeä alkuperämerkintä on valttia myös private label -tuotteilla.

Suomalaiset kuluttajat suhtautuvat myönteisesti kaupan omiin merkkeihin eli private label -tuotteisiin.

Yli puolet ostaa private label -tuotteita usein.

Tiedot selviävät Sini Kuosmasen Helsingin yliopistoon tekemästä gradusta. Aineisto on kerätty kyselytutkimuksella.

Aiempien tutkimusten mukaan kaupan omia merkkejä ostetaan ensisijaisesti halvan hinnan takia.

Jos kaupan merkin ja valmistajan brändituotteen hinnat ovat lähellä toisiaan, valitsee kuluttaja usein valmistajan tuotteen sillä moni pitää niitä laadukkaampina.

Koulutuksella tai asuinpaikalla ei ollut Kuosmasen tutkimuksen mukaan vaikutusta ostovalintoihin.

Vastuullisuuden tärkeäksi kokevat luottivat kaupan merkkeihin muita vähemmän. Kuosmanen arvioi tämän johtuvan muun muassa siitä, että kaupan omissa merkeissä alkuperä ei ole aina yhtä selvä kuin valmistajien merkeissä.

Alkuperätietojen korostamisessa olisi siten kaupan merkeillä markkinarakoa. Kauppa on nähtävästi alkanutkin panostaa siihen, Kuosmanen sanoo.

Vain 21 prosenttia vastaajista piti kaupan omia merkkejä uhkana kotimaiselle tuotannolle.

Kyselyn mukaan nuoret ostivat usein private label -tuotteita, joten niiden menekin voidaan odottaa kasvavan entisestään.

Enemmistö ei kuitenkaan nähnyt tarvetta kaupan merkkien valikoiman kasvattamiselle.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lobo on omenanystävän kestosuosikki – tuotantomäärät lähtivät uuteen kasvuun 2019

S- ja K-ryhmä kisaavat nyt tuotteiden kotimaisuudella – "Haluamme seistä viljelijän rinnalla"

Kannuksessa asuvan Hannele Johanssonin valmiskeitosta löytyi kahdeksanjalkainen yllätys – "Siinä me katselimme toisiamme"

Maito ja nakit paisuttavat lapsiperheen ilmastopäästöjä – näin tarkistat oman ostoskorisi kotimaisuuden ja hiilijalanjäljen