Euroopan kasviproteiinituotteiden suosio kasvaa – ei vielä syrjäytä lihaa lautasilta - Ruoka - Maaseudun Tulevaisuus
Ruoka

Euroopan kasviproteiinituotteiden suosio kasvaa – ei vielä syrjäytä lihaa lautasilta

Palkokasveihin suhtaudutaan Euroopassa erittäin myönteisesti
Johannes Tervo
Härkäpapu on hyvä proteiinin lähde.

Ruokavalion sisältämän kasviproteiinin eli -valkuaisen kysyntä ja tarjonta kasvavat Euroopassa nopeasti. Tämä ei ole merkittävästi vähentänyt eläinperäisen proteiinin käyttöä.

Kysyntä kasvaa, koska kuluttajat haluavat kasviproteiinia sisältävän ruuan avulla edistää terveyttään ja hyvinvointiaan.

Osalle on tärkeää vaikuttaa valinnoillaan ruuantuotannon ekologisuuteen ja eettisyyteen sekä ympäristön tilaan.

Tämä käy ilmi Makery Oy:n viime marraskuussa julkaisemassaan katsauksessa, joka käsittelee kasviproteiinituotteiden markkinoita Euroopassa.

Katsauksessa vertailtiin muun muassa ranskalaisten, saksalaisten, italialaisten, alankomaalaisten, puolalaisten, venäläisten, espanjalaisten, ruotsalaisten ja brittien suhtautumista erilaisiin kasviproteiineihin vuosina 2015 ja 2017.

Vertailu kertoo, että eurooppalaisten asenne soijaa kohtaan on muuttunut kielteisemmäksi tai neutraaliksi myönteisen sijaan. Samasta vertailusta käy ilmi, että palkokasveihin suhtaudutaan erittäin myönteisesti.

Tunteet kuumenevat puhuttaessa siitä, pitääkö kasvipohjaisen tuotteen muistuttaa lihaa vai ei.

Ollaan asiasta mitä mieltä tahansa, niin kasvipohjaisten tuotteiden valmistajien välinen kisa kovenee: Kuka kehittää eniten lihaa muistuttavan kasviproteiinituotteen?

Erityisesti makkara aiheuttaa valmistajille päänvaivaa. Miten parhaiten saadaan aikaan lihamainen koostumus ja kuka ehtii ensimmäisenä tuoda markkinoille kuorellisen kasvismakkaran?

Makeryn katsauksessa kerrotaan, että toistaiseksi lihankaltaisten tuotteiden raaka-aineista vehnä, soija ja herne ovat olleet vahvoilla mutta kauran suosio kasvaa kasvamistaan.

Euroissa mitattuna menestyjiä ovat erilaiset murut, suikaleet ja rouheet, koska ne ovat monikäyttöisiä.

Euroopan kasviproteiinituotteiden markkinan arvioidaan kasvavan noin 7 prosenttia vuodessa.

Vuonna 2021 markkinoiden arvo on noin 1 900 miljoonaa euroa ja tuotteita on kasassa noin 116 miljoonaa kiloa.

Tuotteiden arvosta runsas 90 prosenttia tulee Länsi-Euroopasta, katsauksessa kerrotaan.

Lihan ja lihajalosteiden markkina kasvaa vastaavasti noin kaksi prosenttia vuodessa.

2019 Makery Oy: Katsaus kasviproteiinituotteiden markkinoihin Euroopassa

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilmastonmuutos huolettaa useimpia, mutta lihasta on luopunut sen takia vain noin joka kymmenes

Mehu ja ketsuppi tehdään raaka-aineista, joita ei toivota edes olevan – "Jos tuote loppuu hyllyltä, niin sehän on vain hyvä asia"

Suurin osa aikoo valita ravintolassa punaista lihaa niin kuin ennenkin, mutta broileri on vahva haastaja

Mitä suomalainen viljelijä tekee tulevaisuudessa? Kokki, tutkija, maataloustuottaja ja muut ruoka-asiantuntijat keskustelevat kello 9–11