LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Ruoka

Kesko lähtee Kiinan verkkokauppaan suomalaisella ruualla – mukana Kiantama, Valio, Raisio ja Pirkka

Kauppa avautuu tänään, ja tavarantoimitukset ovat jo alkaneet. Verkkokaupassa on puoli miljardia kävijää vuodessa.
Kari Salonen
Fazer on ensimmäisten joukossa mukana K-ryhmän ja kiinalaisen verkkokaupan Alibaban yhteistyöhankkeessa.

K-ryhmä aloittaa tänään ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä verkkokauppajätti Alibaban kanssa.

Tavoitteena on viedä suomalaisia elintarvikebrändejä Kiinan kasvaville markkinoille ja hakea oppeja verkkokaupan globaalilta edelläkävijältä, K-ryhmä kertoo tiedotteessaan.

Avauksessa ovat mukana muun muassa Paulig, Fazer ja suomalaisia marjoja jalostava Kiantama. Lähikuukausina mukaan tulevat muun muassa Valio, Raisio, Finn Spring ja Roberts. Brändituotteiden lisäksi mukana on K-ryhmän oma tuotemerkki Pirkka. Hankekumppanina on vienninedistäjä Finpro.

Tavarantoimitukset ovat jo alkaneet, ja kiinalaiset voivat tilata tästä päivästä lähtien tuotteita Alibaban verkkokaupasta.

K-ryhmä on ensimmäinen suomalainen päivittäistavarakaupan toimija, joka ryhtyy ruuan verkkokauppiaaksi Kiinassa. Hankkeen arvioidaan helpottavan suomalaisen elintarvikealan pääsyä Kiinan markkinoille.

Pääjohtaja Mikko Helanderin mukaan vienti K-ryhmälle luonnollinen askel, sillä kokemusta kansainvälisestä tavarakaupasta Kaukoidässä ja Aasiassa on jo kertynyt, ja myös elintarvikkeiden ja käyttötavaran tuonti Kiinasta on tuttua.

"Puhdas ja terveellinen suomalainen ruoka on nyt ja tulevaisuudessa kilpailuvalttimme. K-ryhmä haluaa osaltaan edistää suomalaisten elintarvikkeiden vientiä kansainvälisille markkinoille", Helander sanoo.

"Kiina on maailman suurin ja kehittynein ruoan verkkokauppamarkkina, josta lähdemme nyt ammentamaan oppeja. Kehitämme verkkokauppaa kumppaneidemme kanssa ketterästi ja start-up-hengessä."

"Kiinalaiset arvostavat suomalaisten tuotteiden korkeaa laatua, aitoutta ja turvallisuutta", vakuuttaa Alibaban Iso-Britannian, Irlannin ja Pohjoismaiden toiminnoista vastaava toimitusjohtaja David Lloyd. Hänen mukaansa "suomalaisille tuotteille on kasvava kysyntä Kiinan markkinoilla", ja nyt verkkokauppojen 466 miljoonaa vuosittaista aktiivikävijää pääsee tutustumaan niihin.

K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias, ja Keskolla on lähes 2 000 perinteistä päivittäistavara-, rakentamis- ja autokauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Puolassa.

Lue myös

K-ryhmän pääjohtaja ruokaviennistä Kiinaan: "Jännittää valtavasti"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Yle: Virolaiset pelkäävät nyt kalaa – superaggressiivinen listeria sairastutti kymmeniä ja tappoi kuusi

Suomen paras on nyt myös Euroopan parhaimmistoa – MT:n mainosvideosta tutun viljelijän panimo keräsi mitaleja Lontoossa

Puolet suomalaisista ajattelee, että lihan ilmastovaikutuksia liioitellaan mediassa — kolme neljästä pitää lihan osuutta omassa ruokavaliossaan sopivana

Katso video: Robotti tarjoilee ruokaa – pian se häärii myös keittiössä