Ruoka

Kuluttajakysely: Luomuun suhtaudutaan aiempaa myönteisemmin

Ruoka 05.05.2017

Luomun suosio on levinnyt pääkaupungista muuallekin. Jo 1,5 miljoonaa suomalaista käyttää luomua päivittäin.


Tutkimuksen loppuraportin mukaan luomuruokaan suhtaudutaan myönteisemmin kuin kampanjan alkaessa keväällä 2015.

Luomumerkin tunnettuus parani ja luomuruokaan suhtaudutaan aiempaa myönteisemmin. Luomun kuluttajia on myös aiempaa tasaisemmin läpi Suomen paikkakunnan koosta riippumatta, kertoo maa- ja metsätalousministeriö (MMM) tiedotteessaan.

Taloustutkimus Oy:n selvitti alkuvuodesta MMM:n tilauksesta sitä, kuinka vuosiena 2015–16 toteutettu Luomuu! -kampanja on onnistunut tavoitteissan lisätä luomun tunnettuutta.

"Tulosten perusteella Luomuu! -kampanja onnistui hyvin. Lähes puolet haastatelluista muisti nähneensä kampanjan mainontaa ja peräti kolmannes oli kiinnostunut ostamaan luomuruokaa sen seurauksena", maatalousylitarkastaja Leena Seppä sanoo tiedotteessa.

Päivittäin luomua käyttää jo 1,5 miljoonaa suomalaista. Selvä enemmistö 15–79 -vuotiaista suomalaisista kokee, että luomuruuasta ja sen alkuperästä pitäisi kertoa selvästi nykyistä enemmän.

Edellisen kerran ministeriö selvitti kuluttajien suhtautumista kaksi vuotta aiemmin, kun kampanja alkoi.

Luomuruokaan suhtaudutaan nyt myönteisemmin kuin vuoden 2015 alussa. Luomun käyttäjämäärät, eri ruokaryhmien käytön säännöllisyys ja oston houkuttelevuus ovat kasvaneet selvästi. Luomuruoan ostamista harkitsee myös aiempaa useampi.

Vuoden 2015 tutkimuksessa korostui vielä Suur-Helsingin alue, mutta nyt säännöllisiä luomuruoan käyttäjiä on entistä tasaisemmin koko maassa. Luomua säännöllisesti käyttivät kampanjan alkaessa erityisesti 39–45 -vuotiaat miehet, kun nyt kaiken ikäiset naiset ja 39–45 -vuotiaat miehet ostavat sitä säännöllisesti.

Luomumerkin tunnettuus parani kymmenestä 16 prosenttiin.

Tutkimusta varten haastateltiin tuhat 15–79 -vuotiasta suomalaista.

Luomuu! -kampanja sisälsi tv- ja radiospotteja, mainoksia suurimpien kauppojen ostoskärryissä ja omat nettisivut. Kampanjan toteutti Markit Oy.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT