Ruoka

Luomumaidon hinta-ale kasvatti myyntiä

Hedelmät ja vihannekset ovat edelleen suurin luomutuoteryhmä. Toisena ovat maitotuotteet. Näitä kaikkia on Pro Luomun mukaan ostettu aikaisempaa enemmän.
Pentti Vänskä
Maitotuotteet ovat toiseksi ostetuin luomutuoteryhmä.

Hintojen lasku on kasvattanut luomumaidon litramääräistä menekkiä. Se onkin Suomen eniten ostettu yksittäinen luomutuote, kertoo Pro Luomu tiedotteessaan.

Ruuan halpeneminen on koskenut monia muitakin luomuelintarvikkeita. Kaikkien luomutuotteiden myynti kasvoi hieman 1.7.2014–30.6.2015. Niitä myytiin noin 223 miljoonalla eurolla, lisäystä kertyi runsas prosentti.

Myönteinen kehitys kertoo Pro Luomun toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan siitä, että luomu ei ole luksusta, joka vaihdetaan halvempaan laman tullen.

Hedelmät ja vihannekset ovat edelleen suurin luomutuoteryhmä. Toisena ovat maitotuotteet. Näitä kaikkia ostetaan aikaisempaa enemmän samoin kuin kananmunia, hiutaleita, kahvia ja lihaa.

Luomumarkkinoiden kehitys kulkee vastavirtaan muihin päivittäistavaroihin verrattuna. Niiden myynnin kasvu on laman seurauksena hiipunut.

Ruotsissa ja Tanskassa luomun osuus markkinoista on noin 6–8 prosentin. Ruotsin luomumarkkinoiden ennakoidaan kasvavan tänä vuonna peräti 50 prosenttia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"

Ruotsalaiset innostuivat juomaan kotimaisia viinejä – viiniköynnöksiä istutettiin ennätysmäärä