Ruoka

Oopperataloon tulee hunaja kivenheiton päästä

Lähihunaja sekä oman pellon porkkanat ja punajuuret maistuvat aarioiden lomassa.
MARKKU OJALA
Ravintolapäällikkö Anuliina Pinedan lautasella on spelttiskonssi, jonka välissä on oman pellon porkkanoista tehtyä tyrni-porkkanahilloketta.

”Lähimmät tuottajat ovat 50 metrin päässä, talon eteläpäädyssä”, kertoo Kanresta Oy:n Oopperaravintoloiden ravintola­päällikkö Anuliina Pineda.

Hän tarkoittaa neljää omaa mehiläispesää, jotka ovat paikallaan toista kesää. Kokeilu on onnistunut hyvin, sillä ravintolat ovat omavaraisia hunajan suhteen.

Vajaan sadan kilon sato on riittänyt juustolautasille ja hunajamanteleihin koko vuodeksi. Pesien hoidossa yhteistyötä tehdään mehiläishoitajien kanssa.

Kanresta Oy:lle, Ooppera­ravintoloiden omistajalle, lähiruoka, laatu ja kestävä kehitys ovat tärkeitä arvoja.

”Oopperat ja esitykset tulevat meille ympäri maailmaa, mutta koska olemme Suomessa, teemme kotimaisista raaka-aineista tuotteita erilaisilla twisteillä”, Pineda kertoo.

Hän arvioi, että keittiössä käytetään noin 70-prosenttisesti kotimaisia raaka-aineita riippuen sesongeista ja saatavuudesta. Annoksia syntyy muun muassa lähileipomoiden ja pienjuustoloiden tuotteista.

Tänä vuonna Kanrestalla oli ensimmäistä kertaa omia peltoja viljelyssä. Niistä pitivät huolen sopimusviljelijät Jenni ja Reijo Tuomola Lopella.

Suunnitelmissa on, että pelloista tulee jokavuotinen projekti. ”On siinä oma säväyksensä, kun juhlamenuhun voidaan laittaa oman tuotannon juureksia”, Pineda sanoo.

Projektilla on toinenkin tarkoitus. ”Haluamme, että meidän henkilökunta saa nähdä raaka-aineen kulkemisen pellolta pöytään niin, että raaka-aineet eivät vain putkahda jostain.”

Tulevaisuuden varalle Pinedalla on uusia ideoita. ”Haaveena ovat omat pienet viljelykset jopa Oopperatalon yhteydessä.”

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"

Ruotsalaiset innostuivat juomaan kotimaisia viinejä – viiniköynnöksiä istutettiin ennätysmäärä