Ruoka

Ruokasuositus kannustaa syömään kasviksia

Ruoka 22.01.2016

Kansallinen lapsiperheiden Syödään yhdessä -ruokasuositus kehottaa perheitä syömään yhdessä ja samaa monipuolista ruokaa.


Jaana Kankaanpää
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkisti suositukset perjantaina.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkisti suositukset perjantaina.

Muutos aiempaan on 400 mikrogramman päivittäisen foolihappolisän suositteleminen tulevalle äidille jo raskautta suunniteltaessa ja raskauden aikana. Foolihappo ehkäisee sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriötä.

Ravinnossa hyviä foolihapon lähteitä ovat täysjyvävilja, tummanvihreät kasvikset, palkokasvit, marjat, hedelmät ja maitovalmisteet.

Toinen muutos on, että kiinteään ruokaan voi alkaa totuttaa pieninä maisteluannoksina 4–6 kuukauden ikäistä, imetystä kuitenkin samalla jatkaen.

Täysimetystä suositetaan jatkettavaksi 4–6 kuukauden ikään.

Suosituksen mukaan kasvun, kehityksen ja terveyden kannalta riittävä ravintoaineiden saanti turvataan, kun ruoka on monipuolista, vaihtelevaa ja sisältää paljon kasviksia.

Jo yksikin kasvisannos päivässä tuo terveyshyötyjä, vähentää ympäristön kuormitusta ja säästää rahaa, suositus muistuttaa.

Monipuolisen ruuan ja kasvisten suositus koskee kaikkia perheenjäseniä. Suosituksen mukaan on tärkeää syödä yhdessä lasten kanssa ja samaa ruokaa, vaikka annoskoot ovatkin erilaiset.

Vain joistakin elintarvikkeista tarvitaan erityisohjeita lapsille sekä raskaana oleville ja imettäville.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT