Ruoka

Savulammasta, portterimämmiä ja mehuja – lähiruuan verkkokauppa tuli esittäytymään Helsingin ydinkeskustaan

Ruoka 05.04.2017

Johanna ja Kyösti Koivuluoma ja toivat mukanaan Rantakorventilan savulammasta ja makkaraa Ruokaasuomesta.fi-kampanjaan.


Jaana Kankaanpää
Ruokaasuomesta.fi-suoramyyntipalvelu toi tuottajiaan esittäytymään Helingin Forumin pop-up-lauppaan. Kyösti (vas.) ja Johanna Koivuluoma olivat tulleet myymään lampolansa tuotteita, Heikki Penttilä teki mämmikauppaa Kari Huhtalan kaanssa(oik.).

"Olemme olleet ruokaasuomesta.fi -lähiruuan suoramyyntisivustolla vasta pari kuukautta. Lähdimme esittäytymään Helsinkiin, kun Ruokaasuomesta-suoramyyntipalvelusta kutsuivat", kertoo Johanna Koivuluoma Maaseudun Tulevaisuudelle.

Rantakorventilan maatilayrittäjät Johanna ja Kyösti Koivuluoma ovat mukana Helsingin Forumin kauppakeskuksessa järjestettävässä kolmen päivän Ruokaa Suomesta -lähiruokakampanjassa. Lähiruuan suoramyyntipalvelussa mukana olevat tuottajat esittelevät ja myyvät tuotteitaan keskiviikosta perjantaihin Forumin pop-up-kaupassa.

Elokuussa käynnistynyt, LähiPro Oy:n, MTK:n ja Viestilehtien verkkokaupassa on tarjolla noin 700 tuotetta tiloilta ja tuottajilta eri puolilla Suomea. Koivuluomat myivät lampolansa tuotteita, savukaritsaa, lammasmakkaraa, kebab-lihaa ja muun muassa villalankoja.

"Omista lampaista", Kyösti Koivuluoma tähdensi.

Heikki Penttilä Pälkäneen Aitoon kylältä kertoi olleensa verkkokaupassa mukana viime syksystä. Joulun alla kaupaksi menivät Penttilän mukaan erilaiset joululaatikot, nyt teemana ovat mämmit ja muun muassa mämmijäätelö. Penttilä jalostaa omat tuotteensa lähitiloilla kasvatetuista raaka-aineista. Mämmin tavallista karkeampi ruis tulee Asikkalasta ja portterioluen aromi Pyynikin käsityöläispanimolta.

"4 000–5 000 rovetta on tarkoitus myydä etupäässä alueen lähikauppoihin ensi viikolla", Penttilä kertoo.

LähiPro Oy:n toimitusjohtaja ja ruuan suoramyyntipalvelun perustajajäsen Eero Kananen kertoo ruuan verkkokaupan käynnistyneen syksyllä suhteellisen hyvin. Kanasen mukaan suurimmat ongelmat ovat olleet myynnin logistiikan, kuljetusten järjestämisessä, kun toimitukset ovat olleet pienissä erissä.

"Huhtikuussa julkaisemme ruokarinkipalvelun, jossa kuluttajat voivat perustaa omia piirejään ja tilata isommissa erissä", Kananen kertoo.

Uusi palvelu tuo tuottajan ja kuluttajan yhteen

Lähiruuan pop-up kauppa aukesi – "Verkkopalvelu on lähtenyt hyvin käyntiin"

Viestilehdistä LähiPron osakas