Ruoka

Suomalainen alkoholi Etelä-Korean markkinoille

Ruoka 21.12.2015

Alkoholijuomien vienti kasvattaa Suomen elintarvikemarkkinoita.


Kimmo Syväri
Kyrö Distillery hakee juomilleen markkinoita Aasiasta.

Suomalaiset alkoholijuomien valmistajat Lignell & Piispanen ja Kyrö Distillery hakevat tuotteilleen uusia markkinoita Aasiasta.

Suomalaistuotteille uskotaan olevan Aasiassa kysyntää, sillä suomalaiset puhtaat ja laadukkaat elintarvikkeet kiinnostavat paikallisia ostajia.

Esimerkiksi marjalikööreistään tunnetulla Lignell & Piispasella uskotaan Aasian tuovat yritykselle 15 prosenttia lisää liikevaihtoa. Nykyisellään yrityksen liikevaihdosta 40 prosenttia tulee kansainvälisiltä markkinoilta.

"Meidän on pystyttävä vakuuttamaan korealaiset heitä kiinnostavista asioista, kuten suomalaisesta tuotedesignista, pohjoisista raaka-aineista, käsityötaidosta ja vahvasta yrityksen tarinasta. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tuotteen laadukkuuteen ja käytettävyyteen muun muassa cocktaileissa", kertoo Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund.

Yrityksen tavoitteena on saada uusia ostajia muun muassa Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta. Aasian-maiden alkoholimarkkinat ovat länsimaistumassa. Erityisessä huudossa on Nylundin mukaan erityisesti skandinaavisuus.

Tämän vuoden aikana suomalainen elintarvikeala on kokonaisuudessaan kasvattanut vientiään uusille markkinoille yli 12 prosenttia. Rahassa tämä tarkoittaa noin 100 miljoonaa euroa.

Lignell & Piispanen ja Kyrö Distillery osallistuivat marraskuun puolivälissä 17 suomalaisyrityksen vienninedistämismatkalle Etelä-Korean Souliin. Soulissa yritykset tapasivat Food from Finland -kasvuohjelman järjestämässä tapaamisessa sata paikallista ostajaa.

Neuvotteluja käydään nyt Etelä-Korean suurimpien tavarataloketjujen Huyndain ja Lotten kanssa suomalaisten ruokien ja juomien saamiseksi osaksi tuotevalikoimaa.

"Olemme valinneet Etelä-Korean yhdeksi tärkeimmäksi vientimarkkinaksemme, koska Suomi on jo entuudestaan tunnettu – kiitos xylitol-mainonnan, mustikoiden ja joulupukin. Maassa on selkeää kysyntää suomalaisille marja- ja viljatuotteille, alkoholijuomille, sianlihalle sekä terveysvaikutteisille tuotteille", kertoo Food from Finland -kasvuohjelman johtaja Esa Wrang Finprosta.

Food from Finland -kasvuohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa suomalainen elintarvikevienti kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä ja luoda viisituhatta uutta työpaikkaa elintarvikealalle. Viennin edistämisessä panostetaan erityisesti lähialueille, mutta myös Aasiaan, Lähi-itään ja USA:han.

Finpron toteuttama kasvuohjelma Food from Finland on yksi työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamista Team Finland -kasvuohjelmista.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT