Ruoka

Suomalainen Benella-kirjolohi ui biotalouden edelläkävijä -listalle

Pohjoismainen ministerineuvosto on valinnut Raisioaquan Benella-kirjolohen biotalouden edelläkävijälistalle.
Pekka Tuuri
Benella-kirjolohet syövät Itämeren silakasta ja kilohailista tehtyä rehua, mikä vähentää Itämeren fosfori- ja typpikuormaa.

Listalle pääsyn kriteereinä ovat kestävä kehitys, innovatiivisuus ja uusi liiketoimintamalli. Siihen on nimetty 25 tuotetta tai hanketta ja Benella on yksi niistä.

Nordic bioeconomy 25 -listaus on askel Pohjoismaisen ministerineuvoston biotalousstrategian toteuttamisessa.Biotalousstrategia pohjautuu neljään peruspilariin: korvaa, jalosta, kierrätä ja tee yhteistyötä.

Suomesta edelläkävijälistalla on Benellan lisäksi Sodankylän kunta, Iin kunta, Digipolis ja UPM:n Biofuel.

Raisioaquan tuotepäällikkö Susanna Airaksinen sanoo, että Benella-kirjolohen nosti listalle luonnonvarojen kestävän kehityksen mukainen käyttö, innovatiivisuus ja uusi liiketoimintamalli. Mallissa brändin hyödyntäjä on eri kuin omistaja.

"Tässä liiketoimintamallissa yhteistyö ja yhdessä menestyminen korostuvat.

Benella-kirjolohi on suomalaisten kasvattamaa kalaa, jonka ruokinnassa hyödynnetään Raisioaquan kehittämää Baltic Blend -Itämerirehua. Baltic Blend -rehun raaka-aineena käytetään Itämeren runsaskantaisesta silakasta ja kilohailista tehtyä kalajauhoa ja -öljyä. Rehun käyttö kirjolohien ruokinnassa vähentää Itämeren fosfori- ja typpikuormaa.

Kun Itämeren alueella kasvatettavia kaloja ruokitaan lähirehulla, ravinteet kiertävät eikä niitä tule Itämereen sen ulkopuolelta. Benellan ruokintamalli säästää myös maailman valtamerien hupenevia luonnonkalakantoja.

Benellalla on Suomen Sydänliiton myöntämä Sydänmerkki. Kotimainen kasvatettu kirjolohi on myös WWF:n kalaoppaan vihreällä eli suositeltavien kalojen listalla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"