Ruoka

Suomalaisherkkuja viedään Ranskaan – ranskalaiskokit etsivät erikoisuuksia tutustumisretkellään

Ryhmä ranskalaisen gastronomian kärkeä on parhaillaan katsastamassa suomalaisia tuotteita omiin valikoimiinsa.
Jennifer Delhotellerie
Suomen maaseudun korkeatasoiset tuotteet menestyvät Ranskassa kuten Vavesaaren Tilan luomumehut, Kangasniemeltä.

Ranskalaisten vierailu liittyy ProAgria Etelä-Suomen kaksi vuotta sitten käynnistämään vientiohjelmaan Suomalaisia luksus- ja huippuelintarvikkeita Ranskaan. Kehityspäällikkö Tuula Repo kertoo, että ranskalaiset ovat käyneet Suomessa jo aiemminkin. Nyt mukana on uusia vieraita ja esiteltävänä 14 yritystä, joilla on menestymismahdollisuuksia Ranskassa.

"Nämä ranskalaiset jos ketkä ovat maailman gastronomian huippuja ja arvostavat erityisesti meidän maaseutumme pienyritysten tuotteita ja niiden makuja. Teemme hiukan toisella tavalla vientiä sekä Venäjälle että nyt myös Ranskaan kuin Suomessa yleensä tehdään ja tämä poikkeuksellinen tapa tuottaa myös tulosta pienille yrityksille", Repo iloitsee.

Suomalaistuotteiden viennin edistäjänä toimiva Jarna Coadic, Action Finland! Pariisista kertoo, että kahden vuoden aikana useat mukana olevat yritykset ovat käynnistäneet viennin Ranskaan ja lisää avauksia tulee jatkuvasti,

"Ranskassa järjestetyt promootiot, messutapahtumat ja yrityskohtaiset esittelyt sekä nämä asiantuntijoiden, ostajien ja toimittajien vierailut ovat herättäneet mukavan kiinnostuksen tarjontaamme kohtaan", Coadic iloitsee.

Tutustumismatkalle osallistuu 15 henkeä. Mukana ovat muun muassa Ranskan tunnetuimman macaron-valmistajan Laduréen pääkondiittorimestari Claire Heitzler, tv-kokki Grégory Cohen, TV:stä ja radiosta tuttu naiskondiittorimestari Claire Verneil ja herkkukauppa La Maison Plissonin johtava asiantuntija.

"Ranskassa nämä gastronomian huiput ovat julkkiksia ja suunnannäyttäjiä, joita seurataan mediassa sekä ammattipiireissä", Coadic toteaa.

"Vierailun osallistujat ovat nyt eri henkilöitä kuin aikaisemmin. Parin vuoden aikana olemme tavanneet jo satoja ostajia, ja toimitukset ovat lähteneet hyvin pyörimään. Esimerkiksi Rungis-tukkutorin valikoimassa on tällä hetkellä monia suomalaista huippuelintarvikkeita", Coadic kertoo.

Coadic uskoo, että Ranskassa ja Ranskan kautta muuallakin maailmassa olisi enemmänkin kysyntää suomalaistuotteista. "Maailman huippukeittiömestarit etsivät koko ajan uusia, laadukkaita raaka-aineita, joilla he voivat erottua massasta. Mutta hyvä tuote ei yksinään riitä, vaan palvelu on myös tärkeä osa kokonaisuutta."

Ranskalaisryhmä vierailee muun muassa Hukka Designin tehtaalla Tuupovaarassa, Malmgårdin kartanossa Pernajassa ja Haikon kartanossa Porvoossa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Korona-aikana globaali viininkulutus laski alimmalle tasolleen liki 20 vuoteen

Suomalaiselle ruualle on tulossa uusi suuri ostaja Norjasta: "Tavoitteenamme on tulla yhdeksi ruokakaupan neljästä merkittävästä toimijasta"

Söin täällä: Kebab-ravintolan 35 euron perheboksilla ruokkii koko perheen – liha on suomalaista

Hallituksen tavoite: Syö puolet enemmän kalaa ja pääosin kotimaista – kulutuskasvu pelastaisi kala-alan, mutta vaatii lisää kasvatuslupia