Ruoka

Tänä vuonna Suomikin osallistuu Vihreään viikkoon

Ruoka 15.01.2016

Viro on ollut yhtäjaksoisesti esillä Berliinissä ainakin 23 vuotena.


MTK ry / Klaus Hartikainen
Suomen osasto kertoo puhtaista mauista ja täydellistä harmoniaa.

Berliini, Saksa (MT)

Suomi on kahdeksan vuoden tauon jälkeen mukana maailman suurimpiin elintarvikealan messuihin kuuluvilla Berliinin vihreillä viikoilla, Grüne Wochella.

Suomella on pienehkö, noin 50 neliömetrin messuosasto, jossa esitellään sekä ruokaa että matkailua.

Järjestäjinä eli maksajina on neljä tahoa: MTK, Lomalaidun sekä Finpron ruokaa markkinoiva Food from Finland ja matkailua puffaava Visit Finland.

Yhteiskustannukset ovat muutamia kymmeniätuhansia euroja.

Mukana on tusinan verran pieniä elintarvikeyrityksiä, isot puuttuvat kokonaan. Tuotteista vahvimmin ovat esillä alkoholi ja mustikka: pottuviinasta olueen ja sahtiin, suklaasta hilloihin ja smoothieen.

Maatilamatkailua esittelee neljä yritystä.

Suomen osastolla vierailevat sekä joulupukki että maa- ja metsätalousministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.).

Maaseudun Tulevaisuus pani viime vuonna merkille, että Suomi puuttui näiltä suurilta vuosittaisilta messuilta. Finpron vastaus oli, että kuluttajamessuille kannattaa mennä vasta, kun myyntikanavat kuluttajien suuntaan ovat kunnossa eli kun myytävää on.

"Vaikka Suomi onkin tänä vuonna, mukana, mikään ei ole olennaisesti muuttunut vuodessa", sanoo Finpron elintarvikeviennin johtaja Esa Wrang.

"Olen edelleen sitä mieltä, että ammattimessut ovat parempi kanava rakentaa vientiä kuin kuluttajamessut. Mutta erityisen hienoa on nyt se, että Suomea profiloidaan erinomaisena elintarvike- ja matkailumaana kokonaisuutena ja yhdellä konseptilla."

Virolla pitkä perinne

Viro on ollut messuilla mukana ainakin 23 vuotta, muistelee Viron maaseutuministeriön ulkosuhdeosaston johtaja Ruve Schank.

Sen osasto on noin 30 neliömetrin suuruinen. Suurempikin se on ollut, vuonna 2014 peräti 400 neliötä. Viro oli silloin messujen virallinen kumppanimaa ja Latvia puolestaan viime vuonna.

Erityisasemaan pääsee jonottamalla ja neuvottelemalla. Titteli merkitsee tavallista enemmän julkisuutta ja kuluja.

"Jos meidät mainitaan mediassa normaalin Vihreän viikon yhteydessä kymmenen kertaa, partnerimaana mainintoja oli ehkä tuhat. Messuosastolla kävi moninkertaisesti enemmän väkeä."

Kyllä se toissavuotinen osasto maksoikin, miljoona euroa. Kumppanimaan pitää järjestää isomman messuosaston lisäksi ohjelmaa ja kustantaa 5 500 kutsuvieraan avajaisseremonian ruokailu.

Viron teema olivat vihreys ja luonnollisuus. Rahalla saatiin maineen lisäksi matkailijoita Viroon, mutta ruokavienti ei erityisesti räjähtänyt.

"Jatkuvuus on tärkeää, jotta jää mieleen ja kiinnostus pysyy yllä. Teimme sen virheen, ettemme lähteneet kiertämään kauppaketjujen ostajia messujen jälkeen."

Myös Virossa on kahta näkemystä messuille menosta: luodaanko vientikanavia ennen kuluttajakontakteja vai avataanko ovet markkinoille maistattamalla tarjontaa ensin kuluttajille.

81. kertaa järjestettävä Berliinin Vihreä viikko avautuu tänään perjantaina ja jatkuu viikon. Messuille odotetaan entiseen tapaan noin 400 000 kävijää. Teemamaana on tänä vuonna Marokko.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT