Ruoka

Tiedostava nuori ei edusta enemmistöä

Ruoka 29.04.2014

Nuoria pidetään tiedostavina ja ympäristötietoisina kuluttajina. Ajatuspaja e2:n johtaja Karina Jutila tyrmää käsityksen. ”Meillä on joukko tiedostavia nuoria, mutta suurimmalle osalle nuorista esimerkiksi ruuan alkuperä on ’ihan sama’.”


Ville-Petteri Määttä

”Nuorilla on tiedon puutetta ja välinpitämättömyyttä, eivätkä he painota ympäristöasioita”, Ajatuspaja e2:n johtaja Karina Jutila sanoi MTK:n kuluttajatyöryhmän järjestämässä seminaarissa Helsingissä tänään.

Hän kertoi viime syksynä tehdyn ja tammikuussa julkistetun kotimaisuustutkimuksen tuloksista. Tutkimukseen haastateltiin lähes 4 000 suomalaista.

Seminaarin tavoitteena oli hahmottaa, miten suomalaisen ruuan ominaisuuksista, tuotantotavoista ja laadusta voitaisiin parhaiten kertoa kuluttajille ja miten kotimaisen ruuan lisäarvo muutetaan euroiksi.

Eniten työsarkaa näyttää siis olevan nuorten ikäryhmässä.

Toinen erottuva joukko ovat johtavassa asemassa olevat. Heidän asenteensa ovat Jutilan mukaan koventuneet: muun muassa kriittisyys maataloustukia kohtaan on kasvussa.

Jutila pitää tilannetta huolestuttavana, sillä tämä joukko on paitsi mielipidevaikuttajia, myös usein tekee hankintapäätöksiä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT