Ruoka

Ikääntynyt: Unohda laihdutus ja keskity ruuan laatuun!

Vanhetessa energian tarve toki pienenee, mutta proteiineja tarvitaan jopa enemmän. Höttöruualla ei pärjää.
Päivi Karjalainen
Anita Viroselle tulee kahdesti viikossa ruoka yksityisestä vanhainkodista. Hänellä ei ole erityisiä toiveita ruuan suhteen. "Syön mitä eteen pannaan. Pitää vähän ajatella, mikä on terveellistäkin – vielä kun pystyy ajattelemaan."

Seitsemänkymppisistä naisista vain alle kolmasosalla on riittävästi lihasmassaa. "Sen näkee jo silmillään, kun ei enää reidet osu yhteen", sanoo ravitsemusasiantuntija Maija Soljanlahti Gerontologisen ravitsemuksen yhdistyksestä, Gerystä.

Lihaskatoa voi estää liikkumalla ja syömällä.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa MT Digi maksutta käyttöösi kahdeksi viikoksi.
Tilaa MT Digi 2 viikkoa 0 €
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa MT Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Oletko toivoton nuotion sytyttäjä? Asiantuntija kertoo 8 vinkkiä, joiden avulla liekki roihahtaa

Efsa: Eurooppalaiset pitävät turvallisuutta yhtenä tärkeimpänä kriteerinä ruokaostoksilla – eniten huolta aiheuttavat antibiootit ja torjunta-aineet

Muurinpohjalla paistuvat letut ja lämpimät leivät

Lääkärin palsta: Energiajuomilla sydän- ja verenpainevaikutuksia