Ruoka

Tumma leipä kiilasi myynnissä vaalean leivän ohi

Täysjyvä- ja ruisleivän terveysvaikutukset innostivat suomalaiset syömään tummaa leipää, arvioi Leipätiedotus ry.
Jaana Kankaanpää
Suomalaiset valitsivat viime vuonna yhä useammin tumman leivän kaupan leipätiskistä.

Tumma leipä kiilasi kaupan myynnissä ensimmäisen kerran vaalean leivän ohi, kertoo Leipätiedotus ry. Yhdistys tilastoi kotimaisten leipomotuotteiden myyntiä, mutta näkkileipää tai muita kuivaleipätuotteita määrissä ei ole mukana.

"Tumman leivän suosion kasvua selittää muun muassa täysjyväisen ja rukiisen leivän todetut terveysvaikutukset", yhdistys arvioi.

Leipätiedotuksen tilaston mukaan suomalainen söi viime vuonna noin 33,5 kiloa vähittäiskaupasta ostettua kotimaista pehmeää leipää. Siitä tummaa leipää oli 17,1 kiloa eli noin 51 prosenttia.

Aiemmin suomalaiset ovat syöneet enemmän vaaleaa kuin tummaa leipää.

"Jo vuonna 2014 tumman leivän myynti oli vähittäiskaupoissa lähes samalla tasolla kuin vaalean leivän, ja vuoden 2015 aikana tumman ruokaleivän suosio kasvoi edelleen sekä vähittäiskaupoissa että ammattikeittiöissä. Myös ruoankäyttötutkimuksissa on todettu tumman ruokaleivän kulutuksen olevan kasvussa", yhdistys tiedottaa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Luulitko, että pakastepizza kannattaa paistaa uunin keskiosassa pellillä? Valmistaja kertoo, miten se oikeasti kannattaa tehdä

Valion Oddlygood-tuotteet eivät vielä kannattavuudellaan juhli, mutta kasvuodotukset ovat kovat

Yksi Suomen suurimmista kasvistuotteista on lihatalon käsialaa – "Liha, maito, kasvikset ja vilja eivät sulje toisiaan pois", Atrialta todetaan

Keskustan kansanedustaja Kärnä: "Me suomalaiset syömme liikaa lihaa – sitä tulisi syödä vähemmän, mutta laadukkaampaa, eettisempää ja ekologisempaa"