Ruoka

Turisti haluaa lähiruokaa ja suosii aitoja makuja

Savustettu kala ja marjapiirakat vetoavat Suomessa käyneisiin, poronkäristyskin kärkipäässä.
Marita Waenerberg
Mustikkapiirakka on turistien mieleen.

Keskiverto turisti tutkii kotona visusti kohdemaan matkaoppaita ja hakee sieltä matkakohteiden lisäksi yhä useammin paikalliseen ruokaan liittyvää tietoa.

Yhtä lailla matkasta jäävä mielikuva riippuu siitä, miten maistuvaa ja laadukasta ruokaa on ollut tarjolla. Luomu, kasvispainotteisuus ja rento street food ruokarekkoineen ovat nousevia trendejä.

Ruokaa myös kuvataan ahkerasti ja jaetaan sosiaalisessa mediassa.

Maa- ja metsätalousministeriö osallistui yhdessä Haaga-Helian kanssa kansainväliseen ruokamatkailututkimukseen, jotka tulokset julkistettiin maanantaina Yhdysvalloissa. Selvityksen teki yhdysvaltalainen World Food Travel Association.

Kysely tehtiin kymmenessä maassa keväällä ja vastaajia oli 2527. Pohjoismaalaisia ei ollut mukana. Otos on pieni, mutta vastaukset kertovat matkailijoiden ruokamieltymyksistä.

Tutkimuksessa kysyttiin mielipiteitä suomalaisen ruoan houkuttelevuudesta ruokakuvien kera.

Houkuttelevimpia olivat savustettu kala, marjapiirakka ja kanelipullat. Suomessa käyneet nostivat kärkeen myös poronkäristyksen, jota oli selvästi maistettu.

Vähiten houkuttelevin oli karjalanpiirakka.

Alle kymmenesosa vastaajista oli vieraillut Suomessa viimeksi kuluneiden 10 vuoden aikana.

Ei siis ihme, että suomalaista ruokaa ei juuri tunneta. Vain joka kuudes sanoi tietävänsä jotain suomalaisesta ruuasta.

Suomessa käyneistä kaksi kolmasosaa kertoi pitäneensä ruuasta. Mielikuvissa nousivat esiin maukkaus ja yksinkertaisuus, jopa vaatimattomuus.

Erityisesti kiinalaiset ja meksikolaiset hakevat matkoilta muun ohella uniikkeja ruokakokemuksia. Espanjalaiset korostivat ruokaa muita vähemmän.

Matkoilta etsitään perinteisten reseptien ja valmistustapojen mukaan tehtyä ruokaa. Lähes yhtä usein haettiin monipuolisuutta ja erilaisia kokemuksia. Kolmannes suosii paikallisia ravintoloita.

Kysely tukee näkemystä, että ruoka on kasvava matkailutrendi.

Vastaajista 59 prosenttia totesi, että ruoan ja juoman merkitys osana matkaa on viiden vuoden aikana noussut ja peräti 80 prosenttia toteaa, että kohteen kulinaarisuus vaikuttaa, kun matkaa mietitään.

Ruuan on syytä olla hyvää ja maistuvaa, sillä lähes kaikki kertoivat ruokakokemusten vaikuttavan kohteesta jäävään mielikuvaan.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

MTV: Belgialaislääkärit uhkaavat vegaanilasten vanhempia huostaanotolla – ruokavalio voi vaarantaa terveyden

Haluaisitko perustaa oman viinatehtaan? Virkamies kertoo, mitä se vaatii

Söin täällä: Matildankartanossa ei ole ruokalistaa

Syötkö kananmunan päivässä? Tuoreen tutkimuksen mukaan se tai runsas kolesterolin saanti ei lisää riskiäsi aivoinfarktiin