Ruoka

Tutkija: Liika eläinproteiinin syönti aiheuttaa lihavuutta leikki-ikäisillä

Vanhemman kannattaa varmistaa, että lapsi syö tarpeeksi kasviksia, kasvirasvoja ja rautaa.
Jaana Kankaanpää
Kun lapsen lautaselta löytyy riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja, eivätkä perheen juomat ole sokeripommeja, ollaan jo pitkällä, sanoo elintarvike- ja ympäristötieteiden laitoksen dosentti Maijaliisa Erkkola.

Tutkimusten mukaan ympäristö ja se miten lapsi syö, liikkuu ja nukkuu, määrittelee terveydestä 80 prosenttia ja perimällä on vain viidenneksen vaikutus. Lasten ravinnolla on siis erittäin merkittävä rooli lapsen terveydelle.

Ravitsemustutkijat ovat kansainvälisesti kiinnittäneet huomiota D-vitamiiniin saantiin, jonka yhteyttä ykköstyypin diabetekseen selvitetään myös Suomessa. Proteiinin määrä alle 3-vuotiaiden ruokavaliossa on noussut tärkeäksi teemaksi.

"Liika eläinproteiinin määrä nousi hyvin selkeästi yhdeksi lihavuuden riskitekijäksi leikki-ikäisillä. Kliinisiä testejä kuitenkin toivottaisiin vielä lisää", yli 10 vuotta taaperoiden tutkimusta THL:llä tutkinut, Taaperoinfon ravitsemusasiantuntija Carina Kronberg-Kippilä kertoo.

Imeväisikäisille ja taaperoille suunnatut lastenruoat on yksi Suomen tarkimmin valvotuista tuoteryhmistä. Niissä tutkimustieto näkyy erityisesti rasvan laadussa. Leikki-ikäinen hyötyy pitkäkestoisista rasvahapoista.

"Rasvan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota lapsen ruokavaliossa. Kasviöljypohjaista margariinia leivän päälle ja ruoanlaittoon rypsiöljyä, niin ollaan laadun suhteen hyvällä mallilla", Helsingin elintarvike- ja ympäristötieteiden laitoksen dosentti Maijaliisa Erkkola painottaa.

Erkkolan mukaan tutkimustieto lasten liiallisesta sokerinsaannista sekä suosituksia vähäisemmästä kasvisten, hedelmien ja marjojen kulutuksesta saisi näkyä vahvemmin uusina innovaatioina lapsille suunnatuissa elintarvikkeissa.

"Ravitsemuksellisesti hyvälaatuisille välipalatuotteille olisi varmasti kysyntää", hän sanoo. Vanhemmille Erkkolalla on selkeä viesti. Kun lautaselta löytyy riittävästi kasviksia, hedelmiä ja marjoja, eivätkä perheen juomat ole sokeripommeja, ollaan jo pitkällä. Myös raudan saantiin kannattaa kiinnittää huomiota.

"Rauta on tärkeää leikki-ikäiselle, koska se auttaa kuljettamaan happea kudoksille ja toimii monissa eri soluissa", Kronberg-Kippilä kertoo.

Toisaalta myös perimän ja perhetaustan merkitys kannattaa ottaa ruokapöydässä huomioon. "Pikkuhiljaa on alettu ymmärtää, että yksi ratkaisu ravinnossa ei välttämättä sovi kaikille. Yksilöllisyyttä tulisi tarkastella eri näkökulmista - ehkäpä historiallisesti vanhempien tai isovanhempien terveyden ja ravitsemuksen valossa", Kronberg-Kippilä kuvailee.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomalainen ruoka oman teemapäivänsä ensimmäistä kertaa tänä vuonna – Suomen Keittiömestarit toivovat satokauden antimista nauttimista

Aarre: Kokki kannustaa suomalaisia tulen ääreen: "Tärkeintä on lähteä luontoon, eikä tehdä hommaa liian vaikeaksi”

Poliitikot ovat vaatineet brasilialaiselle lihalla tuontikieltoa – näin kauppajätit kommentoivat asiaa

Sokerilimun lipittäminen ei kannata – tutkimus: Vaihda se kahviin tai teehen, niin vähennät diabetesriskiäsi