Ruoka

Valiojäätelö saisi palata markkinoille - Valio ei myönnä olevansa kiinnostunut

Ruoka 06.05.2016

Valio myi jäätelöliiketoimintansa elintarvikejätti Néstlelle vuonna 2004. Sopimukseen kuului, että Néstle saa käyttää Valiojäätelö-nimeä kymmenen vuotta. Karenssi on päättynyt - palaako Valio jäätelöiden pariin?


MT arkisto
Palaako Valiojäätelö katukuvaan?

Osa suomalaisesta jäätelökansasta ei ole tainnut koskaan toipua syksyn 2004 tapahtumista. Rakastettu Pigviini yhdessä koko Valiojäätelö-tuotemerkin kanssa siirtyi elintarvikejätti Néstlen omistukseen, joka osti koko Valion liiketoiminnan. Valion sisälläkään jäätelöistä luopuminen ei sujunut ilman jupinoita, vaikka ulospäin kauppaa ei juuri arvosteltu.

Sopimukseen kuului, että Néstellä on oikeus käyttää Valiojäätelö-nimeä kymmenen vuotta. Karenssi on siis päättynyt ja Valiojäätelö vailla kotia. Valio ei kuitenkaan ole kiinnostunut vanhasta tuotemerkistään.

"Meitä kiinnostaa kaikki uudet kategoriat, joissa maitopohjaisille tuotteille voisi olla kysyntää. Tällä hetkellä emme ole palaamassa jäätelötuoteryhmään", kertoo Suomen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Elli Siltala.

Yhden coma backin Valio on jo tehnyt: lastenruoka. Yhtiö myi ne samassa rytäkässä kuin jäätelöt hollantilaiselle Royal Numicolle. Toukokuussa 2012 Valio toi markkinoille Tuuti-äidinmaidonkorvikkeensa ja Onni -puurot ja -vellit.

Néstle pitää tiukasti otteessaan kotimaan jäätelömarkkinoiden suurinta siivua tuoden joka vuosi lukuisan määrän uutuuksia myyntiin. Yksi suurimmista hiteistä on ollut laktoositon kermajäätelö. Pigviini, Classic ja Aino ovat edelleen tiukasti Néstlen tuotemerkkejä.

Lue myös

Outo ja rohkea jäätelökansa

Valio palaa haastajaksi lastenruokamarkkinoille

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT