Ruoka

Viking Malt ja amerikkalainen mallastamo yhteistyöhön

Euroopan vallannut pienpanimobuumi sysäsi mallastajat yhteistyöhön. Lisenssivalmistuksen myötä Viking Malt tarjoaa amerikkalaisia käsityöläismaltaita Euroopassa.
Markku Vuorikari
Timo Huttunen ja viljan hankintapäällikkö Sanna Kivelä Lahden mallastamolla.

Pohjoiseurooppalainen mallastamoyritys Viking Malt on aloittanut yhteistyön amerikkalaisen Colorado Malting Companyn kanssa. Yhteistyön myötä Viking Malt aloittaa CM:n maltaiden lisenssivalmistuksen Euroopan markkinoille keväällä 2016.

Lahdessa pääkonttoriaan pitävällä Viking Maltilla on panimoasiakkaita ympäri maailmaa ja se on jo nyt Itämeren alueen johtava mallastaja. Uudella avauksellaan Viking Malt tähtää erityisesti Euroopan nopeasti kasvavalle pienpanimosektorille.

Euroopan vallannut pienpanimobuumi on saanut paljon vaikutteita Atlantin takaa, mutta pohjoisamerikkalaisten maltaiden tarjonta Euroopassa on tähän asti ollut rajoitettua.

"Amerikkalaistyyppiset oluet ovat vahvassa nousussa Euroopassa. Lisenssivalmistuksen myötä voimme tarjota amerikkalaisia käsityöläismaltaita kaikkialla Euroopassa. Näemme tässä ison mahdollisuuden, sillä kiinnostusta näitä tuotteita kohtaan on ollut jo pitempään", kertoo Viking Maltin johtaja Timo Huttunen.

Tähän asti vain Yhdysvalloissa toimineelle Colorado Malting Companylle yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia Euroopassa. CM:n ja Viking Maltin yhteistyö toimii myös toiseen suuntaan eli CM voi jatkossa tarjota omille panimoasiakkailleen Viking Maltin laajaa mallasvalikoimaa.

"Palvelemme erityisesti pienpanimoasiakkaita kaikkialla Yhdysvalloissa ja Viking Maltin mallastuotteiden repertuaari täydentää omaa tarjontaamme todella merkittävästi", CM:n johtaja Jason Cody iloitsee.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ruokakaupoissa myytävistä jauheista löytyi torjunta-ainetta – tuotteiden käyttö lopetettava heti

Miltä maistuu Häme? Maatiloja ja ruoka-alan toimijoita kannustetaan mukaan lähiruokatapahtumaan

Kaurajuomayhtiö Oatly vastaa saamiinsa moitteisiin: "Emme aio muuttaa markkinointiamme"

Oatly sai huomautuksen hyvän tavan vastaisesta markkinoinnistaan: "Lapsiin suunnatussa mainonnassa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta"