Yhä useampi ostaa suoraan tuottajalta
Tori yleisin ostopaikka, maatilalla käynti kakkosena.
Kaksi kolmasosaa suomalaista osti 12 kuukauden aikana ainakin kerran tuotteita suoraan tuottajalta, yleensä torilla.
Kaksi kolmasosaa kuluttajista on ostanut ruokaa suoraan tuottajalta ainakin kerran viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, MT-mittaus kertoo.
Suoraan tuottajalta ostaneiden osuus on kasvanut kolmessa vuodessa 52 prosentista 64 prosenttiin. Valtaosa heistä on satunnaisia tai kausiasiakkaita.
Kesä mansikoineen, perunoineen ja vihanneksineen on suoraan tuottajalta ostamisen huippuaikaa.
Lähes joka kymmenes kuluttaja ostaa kesällä viikoittain jotain suoraan tuottajalta. Talvella niin on tehnyt yksi prosentti.
Tori on yleisin paikka ostaa suoraan tuottajalta. Niin on tehnyt melkein joka toinen kuluttaja. Seuraavina ovat maatila, kaupan tuottajatiski, pienyrityksen myymälä ja tienvarsi, joissa on asioinut 12–18 prosenttia kuluttajista.
MT-mittaus perustuu 2 685 kuluttajan vastauksiin. Iältään he olivat vähintään 15-vuotiaita. Mittauksen toteutti Gallup Elintarviketieto kesäkuun alussa.
Lue lisää suoraostoista ja niiden yleistymisestä tämän päivän Maaseudun Tulevaisuudesta.
Kaksi kolmasosaa kuluttajista on ostanut ruokaa suoraan tuottajalta ainakin kerran viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana, MT-mittaus kertoo.
Suoraan tuottajalta ostaneiden osuus on kasvanut kolmessa vuodessa 52 prosentista 64 prosenttiin. Valtaosa heistä on satunnaisia tai kausiasiakkaita.
Kesä mansikoineen, perunoineen ja vihanneksineen on suoraan tuottajalta ostamisen huippuaikaa.
Haluatko jatkaa lukemista?
Olet lukenut kaikki maksuttomat juttusi tämän viikon osalta.
Tilaa MT Digi maksutta käyttöösi kahdeksi viikoksi.
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Haluatko jatkaa lukemista?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.