Maaseudun Tulevaisuus

Ruokaostoissa kotimaisuus peittoaa hinnan

Maaseudun Tulevaisuus 25.03.2015

Hinta on joka neljännelle ruokaostoksia tekevälle suomalaiselle tärkein elintarvikkeiden valintaperuste. Suomalaisista yli 70 prosenttia kertoo valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun sellainen vaihtoehto on saatavilla, selviää Suomalaisen Työn liiton tutkimuksesta.


Ruuan hinnasta on käyty kirpeää keskustelua, mutta ruokaa ostaville suomalaisille eurot eivät ole tärkein elintarvikkeiden valintaperuste. Suomalaisen Työn liiton mukaan joka neljäs päättää ostoksistaan hinnan perusteella. Hyvä maku ja terveellisyys ovat yhtä painavia perusteita.

Hintakeskustelussa unohtuu, että kuluttajien kokemukseen ruokakaupan hinta-laatusuhteesta vaikuttaa monta muuttujaa. Pelkkään hintaan keskittyminen saattaa yksinkertaistaa liikaa kuluttajien aitoja toiveita,  sanoo Suomalaisen Työn liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Moni kuluttaja ajattelee suomalaisuuden takaavan elintarvikkeen laadun. yli 70 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun kotimainen vaihtoehto on saatavilla.

Suomalaisen Työn liiton mukaan kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia tietämään, mistä ruoka tulee ja minkälaiset vaikutukset paikallisten tuotteiden ostamisella on.

Lausalan mielestä elintarvikeyritykset voisivat entistä vahvemmin kertoa tuotteidensa työllistävistä vaikutuksista. Ruokaketju maataloudesta elintarviketeollisuuteen ja kauppaan tarjoaa työtä noin 300 000 suomalaiselle eli yli 10 prosenttia työllisistä.

"Jokainen voi vaikuttaa ostopäätöksillään omaan sinivalkoiseen jalanjälkeensä. Mikäli jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, tänne syntyisi 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT