Puimureiden pitkän huoltokokemuksen omaava yrittäjä Heikki Leino: "Kaikkein parasta olisi, jos puimurit huollatettaisiin heti puintien jälkeen" - Suomalainen Maaseutu - Maaseudun Tulevaisuus
Suomalainen Maaseutu

Puimureiden pitkän huoltokokemuksen omaava yrittäjä Heikki Leino: "Kaikkein parasta olisi, jos puimurit huollatettaisiin heti puintien jälkeen"

Ruskolainen huoltoyrittäjä Heikki Leino suosittelee välttämään tilannetta, että puimurin isompaa vikaa havahdutaan huollattamaan vasta kesällä tai pahimmillaan aivan puintien alla. Paras aika isompaan huoltoon on heti puintien jälkeen syksyllä.
Huoltoyrittäjä Heikki Leino huoltaa leikkuupuimurit käytännössä tiloilla, mihin paras hetki on syksyllä puintien jälkeen. – Puimuri kannattaa ainakin puhdistaa syksyllä, muttei sitä sentään kiillottaa tarvitse, hän naurahtaa.

Jo 20 vuoden puimurien huoltokokemuksella huoltoyrittäjä Heikki Leino Konehuolto Leino Oy:stä tietää, mistä puhuu. Hän on huoltanut puimureita, ja nimenomaan Claasia, koko uransa ajan.

"Kaikkein parasta olisi, jos puimurit huollatettaisiin heti puintien jälkeen. Silloin huollossa on paremmin aikaa kuin sesonkina, ja puimurin isommat viatkin ovat viljelijällä muistissa", hän vinkkaa kaikille puimurinomistajille.

"Jos juhannuksen jälkeen havahtuu, että kauheaa kolinaa sieltä syksyllä kuului, huollon kanssa tulee kiire niin viljelijällä kuin yrittäjälläkin."

Huoltovinkkinä Leino suosittelee, että puimuri ainakin puhdistettaisiin syksyllä puintikauden jälkeen. Sitä ei tarvitse välttämättä vesipestä myöhemmän jäätymisvaaran vuoksi, mutta ”kuivapesu” esimerkiksi paineilmalla auttaa jo pitkälle huoltomiestä.

Hänen mukaansa myös ehdoton puhtaus tankatessa on välttämättömyys eli on oltava tarkkana, mitä ja missä tankkaa. Polttoainejärjestelmässä tulee kallista jälkeä, jos sinne kaadetaan jotain muuta kuin mikä sinne kuuluu, kuten esimerkiksi vettä.

"Vesi on vanhin voitehista, mutta ei tankissa", hän heittää pilke silmäkulmassa.

Leinolla on oma huoltopiste Turun naapurin Ruskon keskustassa, mutta esimerkiksi valtaosan puimurihuolloista hän käy tekemässä huoltoautolla tiloilla. Hänen mukaansa huoltomiehen olisi aina tiloille mennessä tärkeää tietää ennakkoon havaitut ja varsinkin isommat viat.

"Näin autoon osaa varata tarvittavat varaosat ja puimuri saadaan kerralla huollettua. Perusvarasto yleisimpiä varaosia on huoltoautossa aina mukana", hän korostaa.

Leinon oman kokemuksen mukaan puimurien huoltaminen tiloilla on paljon nopeampaa ja edullisempaakin kuin puimureiden tuominen huoltopisteeseen. Hänellä on pitkälle vakiintunut asiakaskunta, joiden luona tehdään vuosihuollot ja tarkistukset.

"Puintikaudella en erikseen päivystä, mutta lähden tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan kyllä matkaan. Yksin touhutessa on tietenkin rajallista, mihin ehtii", hän huomauttaa.

Alkujaan Leino lähti alalle Keskon järjestämän huoltoyrittäjäkurssin kautta, ja on sillä tiellä edelleen. Ensimmäiset kuusi vuotta Claasin puimureiden maahantulohuollossa Turussa toivatkin mukavasti töitä kesäisin aloittavalle yrittäjälle. Siitä asiakaskunta vähitellen laajeni työn kautta.

20 vuodessa suomalaisessa maatalouskonekaupassa edustukset, merkit ja päämiehet ovat vaihtuneet tiuhaan. Kesko ja sen eri koneyhtiöt sekä nyt Lantmännen Agro ovat olleet Leinon pääyhteiskumppaneita alusta alkaen, sekä Claasin edustusmuutosten jälkeen myös Hankkija.

"Päämiesten ja edustusten vaihtumisesta huolimatta huoltoyrittäjälle vakiintuneet merkit ja asiakkaat ovat aina se kaikkein tärkein. Niiden kanssa tässä kuitenkin touhutaan", hän korostaa.

Yritys toimii useammankin eri kone- ja työkonemerkin merkkihuoltajana, mutta pääosa huollosta, noin 80 prosenttia, painottuu puimureihin ja traktoreihin. 20 vuodessa tekninen kehitys on ollut niissä valtavan nopea verrattaessa esimerkiksi Claasin 48/58-puimurisarjaa nykymalleihin.

"Rauta ja mekaniikka ovat pitkälle samaa, mutta hallintajärjestelmässä kaikki kulkee nyt sähkön välityksellä aiempien vipujen ja vaijerien sijaan. Boksit ja väylätekniikka yleistyvät todella lyhyessä ajassa, mikä vaatii huolloltakin jatkuvaa kouluttautumista", Leino sanoo.

Hän on tehnyt tietoisen valinnan toimia yksinyrittäjänä. Omien töiden järjestely on silloin helpointa eivätkä työnjohdolliset työt vie liikaa aikaa omilta töiltä.

"Eikä ala ole oikein nuorten suosiossa, joten hyviä työntekijöitä on vaikea löytää. Kiirusaikana käytän tarvittaessa apuna tuttuja toiminimiyrittäjiä", hän sanoo.

Sijainti aivan Turun ja Turun lentokentän kupeessa tuo etuja varaosatoimituksiin. Parhaimmillaan Euroopasta tilattava varaosa on lentoasemalla alle vuorokaudessa tilauksesta ja Massey Fergusonia myyvän Turun Konekeskuksen varastot ovat vieressä.

Lue lisää

Suomalainen puimuritehdas siirtyy intialaisomistukseen: Mahindra ostaa enemmistön Sampo-Rosenlewista

Mitä puimurin tai traktorin kuljettajan pitää ottaa liikenteessä huomioon, jotta hän välttyy kolarin tullessa rikossyytteeltä? Poliisitarkastaja kertoo

"Mitä tarkoittaa, kun traktori tai puimuri näyttää suuntavilkkua vasemmalle?" arvuuttelee Kati Partanen Twitterissä

Viljat puidaan yhä vanhemmalla kalustolla – videolla hyrrää Massikka vuodelta '69 viime vuoden puinneissa