Suomalainen Maaseutu

Oma maahantuonti maarakennuskoneiden huoltajan laadun takeena – perheyrityksen vahvuutena on luotettavuus ja halu tehdä parhaansa tiiviillä porukalla

Maarakennusalan asiakkaita palveleva perheyritys Hannun-Kone Oy huolehtii omien merkkiensä lisäksi muidenkin maarakennuskoneiden huoltokorjaukset.
Ilpo Paananen
Miro Sistonen laittoi uuteen Doosan-kaivinkoneeseen leveämmät telalaput.

Joensuussa 1990 perustettu maarakennuskoneita ja niiden osia maahantuova ja myyvä Hannun-Kone Oy siirsi toimintansa uusiin tiloihin pari vuotta sitten. Ajanmukaisten tilojen myötä palvelutarjonta laajeni maarakennuskoneiden huolloista raskaankaluston pesuihin sekä konevuokraukseen.

"Pesuhalliin mahtuu kerralla täysperävaunullinen rekka ja täällä onnistuu myös muiden isojen koneiden pesemiset. Meiltä koneet lähtevät puhtaina", yrittäjä Mika Jääskeläinen sanoo.

Yritys toimii Doosan- ja Bobcat-koneiden jälleenmyyjänä Itä-Suomessa sekä Simex-lisävarusteiden maahantuojana. Palveluvalikoimaan kuuluvat myös käytetyt maarakennuskoneet.

"Doosanilla on suuri käyttäjäkunta Itä-Suomessa. Merkin edustus on ollut meillä tällä alueella alusta saakka ja olemme tunnettu ja luotettava toimija."

Luotettavuuteen kuuluu olennaisesti se, että asiakas saa varmasti oikeat osat. Lisäksi huollossa pystytään arvioimaan viat oikein Doosanin ja Bobcatin diagnostiikkaohjelmien avulla.

"Pääsääntöisesti huoltoamme käyttävät Doosan-asiakkaat, mutta toimimme monien konemerkkien huoltoliikkeenä. Noin 40 prosenttia huollon ja varaosien liikevaihdosta tulee muiden kuin omien merkkien huoltopalveluista, Jääskeläinen arvioi."

Maarakennusalan asiakkaat tulevat eri puolilta Itä-Suomea ja varaosia menee myös muualle Suomeen. Varaosapalvelusta vastaava Iiro Suokas kertoo, että eniten heiltä kysytään huoltopaketteja, suodattimia, tiivistesarjoja sylintereihin sekä telaston osia.

"Meiltä saa laadukkaat ITR telaston osat ja hydrauliikkaosia."

Maarakennuskoneiden huolloista pääosa tehdään korjaamohallissa. Yleisempien öljy- ja ilmastointihuoltojen, telastojen ja lisälaitteiden korjauksien ohella on tehty myös kaivureiden moottoriremontteja. Huoltotöiden ja varaosien osuus liikevaihdosta on noin kolmannes.

"Monet koneet tulevat meille osina ja ne rakennetaan täällä paikan päällä ja samalla tehdään asiakkaan haluamia muutostöitä", Jääskeläinen kertoo.

Esimerkkinä hän esitteli leveämpien telalappujen vaihdon uuteen Doosan kaivinkoneeseen. Huolto- ja korjaustöistä vajaa kolmannes hoidetaan kentällä. Kiireelliset työt pyritään hoitamaan heti saman päivän aikana.

"Isompia maastossa tehtäviä korjauksia ovat hydrauliikkapumppujen vaihdot, myös napoja sekä telojakin on joskus vaihdettu", asentaja Miro Sistonen luettelee.

Lisääntyneistä huoltotöistä hän mainitsee sähkötyöt, pyörittäjiin ja pakokaasuihin liittyvät huollot.

Jääskeläinen sanoo, että huollon järjestämisessä laadusta ei voi tinkiä. Kaikki tehdään oikomatta ja käytössä ovat hyväksi todetut materiaalit.

"Meillä on ammattitaitoinen ja koulutettu henkilökunta, kattava vara- ja huolto-osa varasto Joensuussa, sekä liikkuva huoltoauto."

Jääskeläinen pitää perheyrityksen vahvuuksina luotettavuutta ja halua tehdä parhaansa tiiviillä porukalla.

"Meillä on töissä huippuporukka ja 30 vuoden kokemus Daewoon kaivureista, nykyisistä Doosan-koneista."

Koronan takia myymälä palveli rajoitetuin aukioloajoin kevään ja kesän ajan ja on palaamassa tilanteen salliessa normaaliin käytäntöön. Huolto-autossa asentajilla on käytössä tarvittaessa maskit ja käsihygieniasta huolehditaan vähintään käsidesin avulla.

Ilpo Paananen
Miro Sistonen laittoi uuteen Doosan-kaivinkoneeseen leveämmät telalaput.
Lue lisää

Maitotilan sivutöinä aloitetusta koneurakoinnista tuli Kari Kempakselle pääammatti – liperiläinen viihtyy kaivurinpuikoissa vielä 45 vuoden jälkeen

Sauli Mastosalolla on 62 vuoden kokemus metsäteiden rakentamisesta

”Me emme valikoi asiakkaita urakoiden koon mukaan”

Koneviesti: Miksi kaivinkone kaartaa, vaikka sen pitäisi mennä suoraan? – Kaivinkoneen tela-ajovian paikallistaminen