Suomalainen Maaseutu

Hankkija ja Lantmännen investoivat hartiavoimin uusiin kauppapaikkoihin

Maatalouskauppa vaatii toimipisteitä, sillä suurin osa alan myynnistä nojaa edelleen kivijalkakauppoihin. Uusia toimitiloja tulee Seinäjoelle, Saloon, Ylivieskaan, Ouluun, Ilmajoelle, Kajaaniin.
Visa Vilkuna
Hankkijan uutta myymälää viimeisteltiin maaliskuun puolivälissä Seinäjoella. Kaupankäynti alkoi runsas viikko sitten.

Maatalouskaupan kaksi isoa Hankkija ja Lantmännen Agro ovat investoineet lujasti kevään aikana ja useita uusia myymälöitä on jo avattu ja lisää avataan kevään korvalla.

Verkkokauppa on moninkertaistunut koronaepidemian aikana, mutta maatalouskaupassa niin ei ole käynyt. Suurin osa kaupasta tehdään nyt ja vastakin kasvotusten, toteaa toimitusjohtaja Jyrki Lepistö Hankkijalta.

Lepistö uskoo niin sanottujen kivijalkakauppojen pitävän pintansa maatalouskaupassa. Se näkyy myös yhtiön investoinneissa.

Hankkija avaa kevään aikana kolme uutta myymälää eri puolilla maata. Salossa ovet saatiin auki kuukausi sitten ja Seinäjoella uudet toimitilat otettiin käyttöön viime viikolla. Ylivieskassa tiloja vielä viimeistellään ja kuukauden päästä sielläkin pitäisi olla valmista, Lepistö sanoo.

Lantmännen Agro -ketjun yksityiset maatalouskauppiaat Veli-Pekka Tolonen ja Arto Tervahauta kertovat kulkevansa alan trendejä vastaan.

Vaikka maatalouskauppa siirtyy yhä enemmän sähköiseksi ja suoratoimituksiin, kauppiaat investoivat myymälöihin ja vievät ne asiakkaiden luo.

V-P Tolonen Oy avasi ensimmäisen uudelle paikkakunnalle tulleen Lantmännen Agron viime syksynä Kajaaniin. Kesäksi valmistuu uusi, iso myymälä Liminkaan Tupoksen ABC:n viereen, mikä korvaa Oulun myymälän.

Arto Tervahauta Oy siirtyy huhtikuun alussa uusiin, isompiin tiloihin Ilmajoella. Muut kauppapaikat ovat Seinäjoella, Kauhajoella ja Tervajoella Vaasassa.

Kauppiailla on samat perustelut uusille kaupoille. Ne haluttiin viedä helposti saavutettavaan paikkaan, jossa asiakkaita voidaan palvella paremmin, ja lisäksi entiset tilat alkoivat olla ahtaat kasvavalle toiminnalle.

”Uusi Oulun seudun kauppapaikka oli suunnitteilla viisi vuotta, sillä Oulun myymälä alkoi olla tiloiltaan loppu ja liikenteellisesti hankalassa paikassa”, Tolonen sanoo.

Arto Takalampi
Lantmännen Agron myymälä nousee keskeiselle paikalle Oulun moottoritien varteen Tupoksen ABC:tä vastapäätä.

”Kyllä maatalous ja isot maakunnalliset kauppapaikat säilyvät, mutta maatalous muuttuu ja meidän on muututtava sen mukana. Kukaan ei tiedä, mikä kivijalkamyymälöiden asema on 15 vuoden kuluttua”, Lantmännenin Tolonen huomauttaa.

Tolonen on Kajaanissa ja Limingassa vuokralla, ja Limingan myymälä rakennetaan hänen toiveidensa mukaan. Väliseinän erottamaa korjaamoa lukuun ottamatta kaikki muu on yhtenäistä tilaa.

”Haen tässä uudenlaista näkökulmaa maatalouskauppaan. Tämä on pikemminkin kohtauspaikka, showroom, jonka keskelle tulee messualue työkoneille. Siinä niitä voidaan esitellä asiakkaille ja pitää teemapäiviä”, hän havainnollistaa.

Hankkijan Lepistön mielestä verkkokaupalla on roolinsa maatalousmyynnissä ja sen merkitys vaihtelee tuoteryhmittäin. Verkkokauppaa kehitetään ja se on oiva väline myös palveluiden ja tuotteiden esittelemiseen.

Kaupat tehdään useimmiten kuitenkin myymälässä joko paikanpäälle tullen tai puhelimella.

"Tämä ei ole vain suomalainen ilmiö, vaan maatalousalalla verkkokauppa ei ole kasvanut merkittävästi juuri missään päin maailmaa", Lepistö kertoo.

Arto Takalampi
Tuotevalikoimaa voidaan kasvattaa, kun tilaa on aiempaa enemmän, Lantmännen-kauppias Arto Tervahauta ja myymäläpäällikkö Perttu Heinänen Seinäjoelta sanovat. Puutarhamyymälä avataan keväällä.

Lue lisää

Investoi Venäjälle?

Lantmännenin peittauksen korvaavalle ThermoSeed -käsittelylle innovaatiopalkinto

Talous kuumenee

EK: Teollisuuden investoinnit tänä vuonna hurjassa nousussa