Suomalainen Maaseutu

Raskaan kaluston huoltoyrittäjällä riittää kiirettä – työmaana koko Suomi Hangosta Utsjoelle

Jarmo Heikkilän huoltoyrityksellä Pro-Fasterillä on useiden raskaskonemerkkien sopimushuolto ja toimialueena koko maa, vaikka huoltoa on keskitetty omaan huoltohalliin.
Arto Takalampi
Nivalalainen Jarmo Heikkilä ja hänen poikansa Oskari Heikkilä pyörittävät kahdestaan raskaskonehuoltoa Pro-Fasteria.

Nivalalaisen Jarmo Heikkilän uran alku on tuttu monelle konemiehelle. 15-vuotiaasta asti koneiden kanssa tekemisissä olleena hän ryhtyi koneyrittäjäksi vuonna 1984 heti 18 vuotta täytettyään.

”Sen jälkeen olen ajanut kaikilla mahdollisilla koneilla paitsi lentokoneella”, hän kertoo pilke silmäkulmassa työhistoriastaan. Tuttuja ovat niin moto, turvekoneet, kaivinkone kuin rekkakin.

Perinteisesti urakoitsija tekee itse omat turvekoneensa, ja niin teki Heikkiläkin. Niitä ruuvatessaan hän alkoi korjailla muidenkin koneita.

”Kun minulla oli pari JCB:n kaivuria, houkutteli maahantuoja lähtemään JCB:n sopimushuoltajaksi alueelle. Myin kaivurit pois, perustin huoltoyrityksen vuonna 2004, ja siitä huoltotoiminta on pikkuhiljaa kehittynyt.”

Nyt Pro-Faster on JCB:n ja Hyundain sekä Cummins-moottoreiden merkki- ja takuuhuolto. Lisäksi yrityksellä on Engconin ja Indexatorin kauhanpyörittäjien eli rototilttien sopimushuollot.

”Huollamme ja korjaamme myös Kawasakin hydraulipumppuja ja Veekmasin tiehöyliä sen, mitä huoltomatkojen yhteydessä ehdimme”, Heikkilä listaa.

Lisäksi huoltoa ja korjauksia tehdään muillekin konemerkeille ja -malleille. Huoltotoiminnan yhteydessä on myös pienimuotoista raskaskonekauppaa.

Merkeistä JCB:n osuus on tärkein, mikä näkyy huoltohallin varaosahyllyssä. Jarmo Heikkilä sanoo kokemuksestaan tietävänsä, mitä varaosaa mihinkin koneeseen eri vuodenaikoina tarvitaan, ja pitämään niitä aina hyllyssä.

”Lisäksi Ylivieskasta saa osat lyhyellä varoitusajalla ja Seinäjoen keskusvarastolta päivässä”, hän korostaa.

Huolettavista JCB-koneista yleisimmät ovat kaivurit, kurottajat, pyöräkoneet sekä varsinkin isoilla kotieläintiloilla yleistyvät kurottavat pyöräkuormaimet.

Huollot Heikkilä tekee kahdestaan poikansa Oskari Heikkilän kanssa. Vielä takavuosina Heikkilä singahti matkaan ”Kotkasta Utsjoelle” puoliperävaunullaan, johon oli tehty huoltokontti varaosavarastoineen.

”Kiersin Suomea 10 vuotta. 2D- ja 3D-koneohjauslaitteita kuljin jälkiasentamassa kaivureihin ja kallistusautomatiikoita tiehöyliin 5–6 vuotta. Silloin tuli käytyä tekemässä vielä monet tiehöyläasennukset myös Ruotsissa ja Norjassa, ja vuosittain ajoa tuli 100 000 kilometriä huoltotöiden päälle.”

”Nyt olemme pyrkineet keskittämään isommat huollot, jos vain mahdollista, tänne omalle huoltohallille”, hän sanoo.

Yrityksen toimialueena on koko maa, mutta 70 prosenttia töistä tulee noin sadan kilometrin säteeltä Nivalasta. Vuosien varrelta tutut asiakkuudet tai erikoistapaukset vievät yhä huoltoautoa eri puolille maata monta kertaa kuukaudessa.

Heikkilän mukaan huollon tärkein ja välttämätön työkalu on läppäri. Yhä useammin sillä käydään tekemässä paikan päällä vikadiagnoosi.

”Sitten mietitään, tuodaanko kone hallille vai korjataanko paikan päällä, sillä usein vika saattaa olla pieni. Kuljetuksia varten on käytössä oma lavettiauto.”

Heikkilä myöntää, että vähän kiirettä meinaa olla, kun huoltotöiden lisäksi pitää hoitaa yrityksen juoksevia asioita ja varaosakauppaa. Koneiden teknistyessä on myös opeteltava uutta.

Ulkopuolisen työntekijän palkkaamista on mietitty, mutta ammattitaitoisen henkilöstön saaminen on alan yleinen ongelma.

Heikkilä pitää isona etuna omaa ja Oskarin vahvaa koneurakoitsijataustaa. Huoltokohteelle on helppo mennä, kun kummallakin on omakohtaista kokemusta ja ajotuntumaa, mitä koneella pystyy tekemään ja mistä vikaa lähdetään hakemaan.

”Ennakoivaa huoltoa ei voi korostaa liikaa. Kun huolto teetetään hyvissä ajoin ennen töiden aloittamista, se voidaan tehdä rauhassa ilman hirvittävää kiirettä, ja työt saa aloittaa huolletulla koneella.”

Arto Takalampi
Aiemmin Pro-Fasterin huoltoauto kiersi ympäri maata huoltokeikoilla, mutta nyt huoltoa on pyritty keskittämään Nivalan huoltokorjaamolle. Yrityksellä on oma lavettiauto kuljetuksia varten.

Lue lisää

Kolmentoista satatonnarin maitotilalla viihdytään navetassa

Maissista tuli pohjoispohjalaisen maitotilan perusrehua

Suunnitelmat emolehmäpihaton laajentamisesta vaihtuivat 374 hehtaarin metsäkauppaan: "Metsämaahan sijoitetut eurot eivät valu koskaan hukkaan"

"Ajokoneet ovat yksinkertaisesti liian painavia märkiin olosuhteisiin" – puunkorjaajat kilpasilla kevääntulon kanssa