Suomalainen Maaseutu

Metsäkoneurakoitsijalla pitää kiirettä Pohjois-Karjalassa: "Kaikkia töitä ei voi millään ottaa vastaan"

Suomalainen Maaseutu 28.08.2018

Pohjoiskarjalainen metsäkoneurakoitsija Teemu Tiitinen hankkii päätulonsa harvennushakkuilta.


Ilpo Paananen

Joukkokäsittelypihdit ovat välttämättömät energiapuun 
korjaamiseksi esiraivaamattomilla ensiharvennuksilla.

Joukkokäsittelypihdit ovat välttämättömät energiapuun 
korjaamiseksi esiraivaamattomilla ensiharvennuksilla.
Ilpo Paananen
Teemu Tiitinen aloitti työt puunkorjuussa 17-vuotiaana. Finnmetkoon mennään tutulla porukalla virkistäytymään.
Teemu Tiitinen aloitti työt puunkorjuussa 17-vuotiaana. Finnmetkoon mennään tutulla porukalla virkistäytymään.

Pyhäselän, nykyisen Joensuun, hammaslahtelaisella maatilalla kasvanut Teemu Tiitinen, 34, kouluttautui peruskoulun jälkeen metsäkoneenkuljettajaksi. Kotitilalla kasvatettiin maidontuotannon ohessa mansikkaa ja juureksia.

"Aloitin ajokoneen kuskina 17-vuotiaana ja ajokoneen puikoissa pääsi helpommalla kuin lantuntaimien harvennuksessa", Tiitinen vertaa.

Vuodesta 2009 lähtien hän on toiminut metsäkoneurakoitsijana. Energiapuun korjuun urakoinnit hän aloitti Länsi-Uudellamaalla ja palasi 2011 vuoden alussa Pohjois-Karjalaan sopimusurakoitsijan paikan vapauduttua.

"Olen Kontio-Energia Osuuskunnan sopimusurakoitsija ja teen yhteistyötä myös Enon Energiaosuuskunnan kanssa sekä monien muiden metsäalan yritysten kanssa", Tiitinen kertoo.

Metsäkoneurakointi Teemu Tiitinen Oy korjaa kumppaneineen pääasiassa harvennusleimikoita.

Parhaillaan työn alla on leimikko, josta otetaan talteen arvopuun lisäksi kaikki hakkeeksi käypä runkopuuaines. Näretukki toimitetaan piensahalle, vähäoksainen suorariukukoivu korjataan polttopuuksi.

"Harvennuksista teen 30 prosenttia suoraan metsänomistajan kanssa. Leimikon korjuuhinnan sovin etukäteen metsänomistajan kanssa. Hän voi sitten itse päättää kenelle myy puun."

Hakkuukoneina ovat Komatsu 901TX -yleisharvesteri joukkokäsittelypihdeillä ja Valmet 911.1 -energiapuuharvesteri Moipu 500 -harvesteripäällä. Ajossa on Komatsu 840TX -ajokone, joka on varustettu yrityskumppanin Metsäkuljetus Nykäsen ajokoneen tapaan kuormavaaituslaitteella.

"Talvella hankin sähkölinjahakkuisiin järeämmän Ponsse Ergon, koska pienemmillä vehkeillä se on sellaista nujuamista", Tiitinen sanoo.

Muutama vuosi sitten tulevaisuuden odotukset eivät olleet kovin korkealla. Metsäteollisuus sulki tehtaita ja ongelmia oli myös energiapuun käytössä.

"Nyt tilanne näyttää valoisalta. Kaikkia töitä ei voi millään ottaa vastaan. Kesälomaa on pidettävä nuukasti."


Tiitisellä on kokemuksia hakkuukoneiden pyörittämistä kahdessa vuorossa ja siihen ei näillä näkymin ole tarkoitusta palata. Oma ajokone ajaa kahdessa vuorossa ja pystyy siten hoitamaan kahden moton hakkuut.

"Hakkuukoneella töiden teko päivännäöllä on inhimillisempää ja eikä tarvitse öitä valvoa. Veljeni ajaa toista motoa."

Tiitinen pitää tervetulleena sitä, että kesäkorjuu on lisääntymään päin. Silloin talven pimeys ja lumi eivät haittaa näkyvyyttä. Harvennushakkuilla työnlaadulla on iso merkitys, varsinkin ensiharvennuksella on pitkäkestoisia vaikutuksia. Yritys on mukana Tilaajavastuun Luotettava Kumppani -ohjelmassa.

"Ajouraverkko pitää pystyä hyödyntämään koko puuston kasvatusajan ja korjuussa on varjeltava jäljelle jäävää puustoa."

Hän pitääkin tärkeänä sitä, että korjuutöihin on saatavissa riittävästi vastuunsa tuntevia kuljettajia myös jatkossa. Liian ohuella nahalla ei alalla kuitenkaan viihdy.

"On kestettävä kritiikkiä, mutta on myös ymmärrettävä, että metsässä tehdään isännän mukaan ja metsälakeja kunnioittaen."


Tiitisellä on alkamassa 17. kausi metsähakkuilla ja joka vuosi hän on käynyt Finnmetko-messuilla. Hänen kotitilaa viljelevä ja ajokonetta talvella ajava veljensä löysi emännän parin vuoden takaisella messureissulla.

Jämsään mennään omalla viiden hengen porukalla virkistymään. Hotellimajoitus on jo varattu Jyväskylästä. Ensimmäisenä päivänä kysellään tarjouksia tarvikkeista ja toisena päivänä tehdään kaupat.

"On mukava nähdä ihmisiä ja käydä välillä kauppaa kasvotusten eikä vain puhelimessa. Maanantaina ollaan sitten taas työmaalla."

Aiheeseen liittyvät artikkelit