Suomalainen Maaseutu

Talvet tiellä ja kesät suolla – hyvässä kunnossa oleva kotitie on käyntikortti tienhoidon ammattilaiselle

Suomalainen Maaseutu 05.03.2019 Kouvola

Koneyrittäjä Ari Niemen yöunet ovat jääneet helmikuussa vähiin.


Markku Pulkkinen
Koneyrittäjä Ari Niemi kehuu Arctic Machinen autoaurojen ominaisuuksia. erityisesti oikealla olevan auran polyuretaaniset joustoelementit miellyttävät.
Koneyrittäjä Ari Niemi kehuu Arctic Machinen autoaurojen ominaisuuksia. erityisesti oikealla olevan auran polyuretaaniset joustoelementit miellyttävät.
Markku Pulkkinen
Valkealan Turve urakoi talvet tienpidossa ja kesät turvesuolla. Valtraan kytketyllä sivuauralla työleveyttä saadaan kasvatettua vajaalla kahdella metrillä
Valkealan Turve urakoi talvet tienpidossa ja kesät turvesuolla. Valtraan kytketyllä sivuauralla työleveyttä saadaan kasvatettua vajaalla kahdella metrillä

Kouvolasta Aitomäen kylälle johtava tie on kuin nuoltu ja hiekkaakin levitelty sopivasti tien keskelle. Hyvässä kunnossa oleva tie on käyntikortti sen varressa asuvalle tienhoidon ammattilaiselle.

"Ei olisi enää väliksi lumentulosta. Sen verran monta lähtöä on tänä talvena ollut", Ari Niemi huokaa, vaikka takana onkin yksi hyvin nukuttu yö.

Niemen maatilan ja samassa pihassa toimivan Valkealan Turve Oy:n konekalusto on vaikuttava. Kolme John Deere -telatraktoria saa huilata talven konehallissa, mutta muu kalusto liikkuu. Turveaumojen teossa käytettävä, Sveitsin alppirinteitä aikaisemmin tasoitellut lumikissakin on päässyt alkuperäiseen elementtiinsä, kun sillä raivataan tilaa pihapiirin lumille.

Niemellä ja hänen talvityöntekijöillään on vastuulla 150 kilometriä tietä Kouvolan ympäristössä.

"Teen tienhoitoa YIT:n aliurakoitsijan aliurakoitsijana. On hyvä, että traktoreille ja työntekijöille on käyttöä myös talvella", Niemi sanoo.

Tienhoidossa yrittäjä käyttää Valtra T195 Active - ja kahta Fendt 724 Vario -traktoria. Fendteissä hän kehuu erityisesti vaihdelaatikkoa ja kaksitoimista takanostolaitetta, jolla pystyy hyvin painottamaan takalanaa. Aurasuosikeiksi ovat käytön myötä nousseet Arctic Machinen autoaurat.

"Olen ollut erittäin tyytyväinen AM-aurojen laatuun. Ne kulkevat tasaisesti ja putsaavat tien tarkasti. Pyöreäksi mankeloidun muodon ansiosta lumi kulkee hyvin myös kovassa vauhdissa. Terät ja muutkin varaosat saa aina seuraavaksi aamuksi", Niemi kiittelee.

Auroissa Niemi käyttää sekä tasaisia että hammastettuja kovametalliteriä.

Yhdessä aurassa on käytössä polyuretaaniset joustoelementit kulutusterien kiinnitykselle, mikä tekee auraamisesta miellyttävää. Aurassa olevat joustavat terän kiinnitykset seuraavat todella hyvin tien pinnan muotoja, aura ei hypi ja se on lisäksi erittäin hiljainen.

Fendteissä etuaura on tuettu puskutuella, joka suojelee etunostolaitetta auran kolahtaessa kiveen. Kaikkiin auraustraktoreihin Niemi ruuvaa syksyisin nastat.

Valtrassa Niemi käyttää etuauran lisäksi sivuauraa, jolloin yhdistelmän työleveydeksi tulee yli viisi metriä. Toisen Fendtin perässä on tällä hetkellä kovametallitapeilla varustettu takalana.

Metsäfirmojen tilaamissa metsäteiden aurauksissa Niemi käyttää kärkiauraa. Hänen mielestään kärkiaura päihittää käytettävyydessään lumilingot.

Pääosan tuloistaan Niemi kuokkii turpeesta. Valkealan Turve Oy omistaa 140 hehtaaria suota, josta nostettua turvetta poltetaan muun muassa Kymenlaakson sellutehtailla ja käytetään kuivikkeena maatiloilla. Turvesuolla pyörii maatalous- ja telatraktoreiden lisäksi kaksi Kobelcon kaivinkonetta. Turvetta kuljetetaan asiakkaille yrityksen kahdella rekalla.

Käytettyinä Englannista hankitut John Deeren 8300- ja 8400-sarjan telatraktorit sopivat Niemen mielestä erinomaisesti turvetöihin. Ne kulkevat leveiden telojensa ansiosta suolla hyvin ja väljä moottoritila on helppo pitää pölystä puhtaana. Myös hytit pysyvät kesällä viileinä. Niemi käyttää telatraktoria myös kylvötöissä reilun sadan hehtaarin viljatilallaan.

Turveurakointia ajatellen Niemi toivoisi traktorivalmistajien kiinnittävän enemmän huomiota pölyn poistamiseen erityisesti ohjaamon alta. Kipattava ohjaamo olisi tähän paras ratkaisu.

Kaluston uusimistarpeita monitoimiyrittäjällä ei tällä hetkellä ole. Seitsemän vuotta vanhojen Fendtien mittareissa on vasta viitisen tuhatta tuntia ja neljä vuotta sitten hankitussa Valtrassa ei sitäkään.

Konetaidot kulkevat perintönä, sillä perheen pojat värkkäävät isossa konevarastossa harrastuksenaan ralliautoja, moottoripyöriä, moottorikelkkoja ja parhaillaan myös pienlentokonetta.

Artikkelia korjattu 6.3. klo 13.15: Auroissa ei ole ”joustava nailonrunko”, kuten tekstissä alun perin mainittiin, vaan terien kiinnitysosissa on käytetty polyuretaanisia joustoelementtejä.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT