LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Suomalainen Maaseutu

Kalasäilykkeitä jo vuodesta 1992 valmistanut Vähäsarja Oy teki reilut viisi vuotta sitten rajun ratkaisun

"Ajat kävivät useista eri syistä tiukemmiksi", yrittäjä kuvailee.
Arto Takalampi
Kun sekä lohelle että broilerille halutaan savun maku ja tuoksu, sitä varten pitää tuotantotiloissa luonnollisesti olla savusauna, tai itse asiassa kaksi. Raimo Vähäsarja sanoo, että Vähäsarja Oy:n tuotantotilojen savusaunat on nimetty läheisten saarten mukaan, Ryöpäs ja Kurvonen.

Yrittäjä Raimo Vähäsarja myöntää, että oli kieltämättä raju tempaus poistaa kerralla sata prosenttia yrityksen liikevaihdosta ja aloittaa kaikki alusta.

"Se oli kuitenkin välttämätöntä, sillä ajat kävivät useista eri syistä tiukemmiksi. Pienet asiakasmyymälämme hävisivät ja kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttui, joten myös yrityksen oli muututtava selviytyäkseen", hän sanoo.

Raimo ja hänen vaimonsa Päivi pyörittävät yhdessä Vähäsarja Oy:tä. Lisäksi mukana on pääomasijoittaja alle 10 prosentin osuudella.

Vanhasta luopumisen jälkeen alkoi uusien kala- ja lihapohjaisten säilykkeiden ja kokonaisen tuotesarjan kehittäminen. Lähtökohtana olivat kotimaiset, lisä- ja säilöntäaineettomat tuotteet.

Muutos ei kuitenkaan tapahtunut kädenkäänteessä. Yrittäjäparin mukaan se vaati paljon työtä ja eri reseptejä tuotteiden kehittämiseksi, markkinoiden haistelemista ja ennen kaikkea markkinaraon ja hyllytilan löytymistä omille uusille tuotteille.

Yritys on alusta alkaen valmistanut jotain sellaista, mitä kilpailijoilla ei ole tarjota. Siitä lähdettiin nytkin, mutta yhdessä asiassa oli mentävä virran mukana.

"Aiemmin kalasäilykkeemme olivat isommassa säilykerasiassa, jollaista ei ollut kenelläkään muulla. Kuluttajille sen hinta nousi kuitenkin liian korkeaksi."

"Markkinoiden vaatimuksesta meidän oli luovuttava siitä ja siirryttävä pienempään, tonnikaloista tuttuun pyöreään purkkikokoon. Näin yksikköhinta saatiin alas", Raimo sanoo.

Uusien tuotteiden valmistukseen panostettiin automatisoimalla ja kapasiteettia lisäämällä. Uusi autoklaavikin oli kymmenen kertaa aiempaa tehokkaampi.

Raimon mukaan näillä investoinneilla haluttiin ottaa tuotteen hinnasta kaikki ylimääräinen pois markkinoinnin vauhdittamiseksi.

Savulohikukko ja -rouhe valikoituivat ensimmäisiksi tuotteiksi kylmäsavustuksen sivutuotteena. Niissä hyödynnettiin raaka-aineena lohen viipaloinnista syntyvää ylijäämää.

Tuoteperhe täydentyi myöhemmin myös viljapossulla ja broilerinlihalla. Nyt tarjolla on 300 kaupassa kaikkiaan kuusi erilaista kala- ja lihasäilyketuotetta, ja lisää on tulossa…

Tuotteet käyvät käytännössä kaikkeen syömiseen ja ruuanlaittoon. Raaka-aineista vain lohi tuodaan Norjasta tasaisen saatavuutensa ja rasvaisuutensa ansiosta. Broilerinlihan tuottaa Atria.

Päivi ja Raimo korostavat, että nyt heillä työ vasta alkaa toiminnan ja tuotteiden kehittämisessä sekä kasvun hakemisessa. Jo tähän pääsemiseksi on kuitenkin kuljettu pitkä ja osin kivinenkin yrittäjän tie.

Toiminta alkoi Rahjan Kalatuotteena, joka valmisti sekä silakka- että sillituotteita. Osakeyhtiö Vähäsarja Oy:n yrittäjäpari perusti vuonna 1992. Samalla lanseerattiin tuotemerkki Kalakalle.

Pian tuotantoa laajennettiin perinteisin menetelmin kylmäsavustettavaan loheen, jota myytiin Löylylohi-nimellä vakuumissa olevina fileinä. Vuonna 1996 aloitettiin kalasäilykkeiden valmistus isoon säilykepurkkiin, mitä kestikin parisenkymmentä vuotta.

"Meillä oli Ylä-Suomeen jakelua kolmella kylmäautolla. Parhaimmillaan oli 800 kauppa-asiakasta ja kauppaa tehtiin kaikkien ketjujen kanssa", Raimo muistelee.

Hinta tuli siis ison purkin menekin esteeksi, mutta myös yrityksen kylmäsavustustapa kävi kannattamattomaksi.

"Kun käyttämämme tuoreen lohen hinta nousi ja tuotannossa jäi hyödyntämättä viidennes lohesta, katteet jäivät hyvin heikoksi", Päivi jatkaa.

Lisäksi oma jakelu oli jouduttu purkamaan jo 2005, jolloin siirryttiin ulkopuoliseen kylmäjakeluun. Se oli kallista pienille erille.

"Viimeisinä vuosina meille ei jäänyt tästä kaikesta muuta kuin työn ilo, vaikka lohella olikin vankka suosio ja sitä meni. Kun kannattavan toiminnan edellytyksiä ei enää ollut, koko yritystoiminta oli mietittävä kokonaan uusiksi", Raimo kertaa muutoksen syitä.

Parhaimmillaan yritys oli työllistänyt vakinaisesti vajaat kymmenen ja kausityövoima mukaan lukien 13 työntekijää. Pienimmillään töitä tehtiin oman perheen voimin.

Päivi ja Raimo korostavat kovan työn, omaan asiaan uskomisen ja lähipiirin merkitystä vaikeuksista selviytymisessä. Se koskee niin tiukkaa taloustilannetta kuin henkistä uupumistakin, joista jälkimmäisen molemmat joutuivat noina vuosina vuorollaan kokemaan.

"Helpompaa olisi ollut nostaa kädet pystyyn, ja moni olisikin nostanut. Jostain sitä intoa vain riitti emmekä halunneet luovuttaa", Päivi sanoo.

Nykyisin Vähäsarjat eli käytännössä Raimo tai yrityksen palveluksessa oleva osa-aikainen myyntimies jakelevat itse uudet tuotteet suoraan kauppoihin.

Pyöreät säilykepurkit ovat joka paikassa esillä samanlaisessa, tähän tarkoitukseen valmistetussa uudessa myyntitelineessä. Siinä ovat saatavilla kaikki kuusi eri tuotetta ja ne on usein hinnoiteltu könttään kympillä kolme purkkia.

"Tavallisista myyntilavoista alimmaiset tuotteet jäivät myymättä", Raimo selventää.

Tuotteet menevät pääosin K-ryhmän kauppojen, kaupan ryhmittymiin kuulumattomien kauppojen sekä erilaisten tienvarsimyymälöiden ja erikoismyymälöiden kautta. Jopa rautakaupasta voi löytää yrityksen tuotteita.

S-ryhmästä hyllytilaa on löytynyt toistaiseksi vain paikallisen alueosuuskauppa KPO:n kaupoista. Toiveena kuitenkin on saada Kalakallen tuotteet jossain vaiheessa myös Ässän valtakunnalliseen jakeluun.

Uutena myyntikanavana on viritelty myös verkkokaupan tuomia mahdollisuuksia.

”Pyöreän purkin aika” ei ole ollut mitään ruusuilla tanssimista. Hyllytilan saamisessa on ollut omat vääntönsä, ja Vähäsarjat myös tietävät konkreettisesti, mitä sääntö-Suomen elintarvikebyrokratia pahimmillaan on, kun rahahanat olivat puoli vuotta kiinni. Siitäkin yritys selvisi kuiville.

"Jutun teema 'Uskoa omaan tekemiseen' sopii meille kuin nakutettu. Uskoa kyllä on omaan tekemiseen, vaikka sitä on matkan varrella koeteltu paljonkin", Päivi naurahtaa.

Juttu on julkaistu Suomalaisen Maaseudun heinäkuun numerossa

Arto Takalampi
Raimo ja Päivi Vähäsarja esittelevät, millainen myyntihylly Kalakallen uusille tuotteille on jo 300 kaupassa. Konseptin mukaan hyllyssä ovat aina kaikki kuusi tuotetta ja usein kauppa hinnoittelee ne könttänä kolme kympillä.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Loppuu se kantojen kiskonta – Tuomas Nikula sääli kaivinkonettaan ja pähkäili uuden tavan ongelmakantojen hävittämiseen

”Kranttu ei töiden suhteen saa olla” – Lapissa on toimeentulo hankittava pienistä puroista

Liperiläinen Erno Talvela huoltaa ja korjaa maatalouskoneet sekä rakentaa erilaisia itse suunnitelmiaan rautarakenteita