LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Suomalainen Maaseutu

Tieruusu kasvoi miljoonaluokkaan kireistä tienhoitomarkkinoista huolimatta: "Laatukriteerit kiristyvät, mutta hinnat pysyvät samoina"

Pukkilalainen tieurakointiyhtiö Tieruusu Oy panostaa laatuun ja asiakaspalveluun. Se näkyy kovana liikevaihdon kasvuna.
Markku Pulkkinen
Palteiden jyrsintä on vielä melko harvinainen tienhoitomuoto. Pientareen tasaaminen nopeuttaa veden virtaamista pois tieltä.

Lähes tuliterä, mustanpuhuva Valtra pöllyttää kapean asvalttitien pientareita Porvoon Sannaisissa. Käynnissä on palteen jyrsintä, mikä on melko harvinainen tienhoitomuoto. Kun asvaltin pintaa korkeammalla oleva piennar tasataan, pääsevät syksyn ja talven sateet valumaan paremmin pois tieltä.

"Aloimme Destian pyynnöstä palteiden jyrsimisen kolme vuotta sitten. Hankin työhön Topi-Koneiden pallejyrsimen ja hyvin laite on pelannut. Jyrsimme syksyisin noin 300 kilometriä pientareita", Tieruusu Oy:n omistaja ja yrittäjä Sami Lindgren kertoo.

Lindgren on itse mukana käytännön tienhoitotöissä lähes päivittäin, vaikka kymmenen vuotta vanha yritys on kasvanut jo 1,3 miljoonan euron liikevaihtoon ja työllistää kesäisin yhdeksän työntekijää ja viisi alihankkijaa. Talvella työntekijämäärä kasvaa seitsemällä, sillä Tieruusu voitti juuri tarjouskilpailun Borealiksen öljynjalostamoalueen pihojen ja teiden kunnossapidosta.

Tieruusu hoitaa tällä hetkellä kesäniittoja reilun 1 800 kilometrin matkalla. Urakkakohteet ovat pääasiassa Uudenmaan alueen isoja teitä alkaen Porvoon ja Hämeenlinnan moottoriteistä. Tärkeimpänä yhteistyökumppanina on Porvoon Destia.

Tienhoitomarkkinoita Lindgren kuvaa yrityksensä kasvusta huolimatta kireiksi.

"Huonompaan suuntaan on hintojen osalta koko ajan menty. Laatukriteerit kiristyvät, mutta hinnat pysyvät samoina. Ihmettelen, kuinka jotkut urakoitsijat pystyvät tekemään niin halpoja tarjouksia. Me olemme toistaiseksi pärjänneet hyvällä työn jäljellä ja monipuolisilla palveluilla. Olemme löytäneet myös ammattitaitoisia kuljettajia", Lindgren sanoo.

Tieruusun kalusto on modernia ja toimivaa. Traktorit vaihtuvat yleensä 5 000–6 000 tunnin välein, mutta merkki pysyy samana.

"Olen ollut tyytyväinen Valtroihin. Myynti- ja huoltoverkosto toimii hyvin kuten traktorikin. Etenkin nykyinen nelossarja on ollut iso harppaus parempaan suuntaan. Smart Touch -käsinoja on erittäin helppokäyttöinen ja auttaa kuljettajaa jaksamaan pitkän päivän. Kone on myös hiljainen ja polttoainetaloudellinen", Lindgren kiittelee.

Tänään hän ajaa kahden kuukauden ikäisellä Valtra T254 -traktorilla, jonka hyviksi puoliksi Lindgren luettelee tehon, ketteryyden, hyvän penkin, hyvän näkyvyyden ja helpot hallintalaitteet. Edellinenkin ostos oli täysin samanmallinen traktori. Yrityksellä on tällä hetkellä ajossa 13 Valtraa.

Tienhoitokoneissakin Lindgren luottaa vakiintuneeseen yhteistyökumppaniin, Porvoon Hankkijaan.

"Olen saanut sieltä lähes kaikki tarvitsemani työkoneet. Jos jotain laitetta ei ole ollut valikoimissa, on luottomyyjäni, Daniel Lindell, tilannut sen ulkomailta. Esimerkiksi moottoriteillä tarvittavan vasemmanpuoleinen puomi tilattiin Englannista."

Suuri osa Tieruusun työkoneista on Stark- ja McConnel-merkkisiä. Lantmännenilta Lindgren on hankkinut lisäksi Elhon niittokoneita. Talvikaluston osalta Lindgren luottaa Stark-, Arctic Machine - ja Epoke-työkoneisiin. Lähes kaikki konehankinnat ovat olleet onnistuneita. Vain kerran uuden konemerkin kokeilu on mennyt pieleen.

Tieruusu tekee myös maatiloille jonkin verran kesantojen niittoa, karhotusta, heinän paalausta, kultivointia ja kyntöä.

Nyt 41-vuotias ja 15-vuotiaasta traktoria ajanut yrittäjä on säästynyt konemiehen vaivoilta.

"Takakamera on nykyään sivupeilin lisäksi hyvä apu työkoneen ohjaamisessa. Harrastan myös kuntoilua, sillä istuminen vaatii vastapainoa", Lindgren tiivistää.

Perheen 17-vuotias poika on jo myös aloittanut traktorikuskina. Perinteet Valtran ratin takana siis jatkuvat.

Markku Pulkkinen
Sami Lindgren pitää Valtran Smart Touchia kätevänä ja käteen sopivana työkoneen ohjausjärjestelmänä.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tienhoitourakoitsijan syksy kuluu lanatessa: "Lanauksen työmenekki riippuu paljon tien kunnosta ja siksi tuntihinnoittelu on selkein ratkaisu"

Tiekoneiden valmistaja elää kiireisintä sesonkia

Tila menetti yli 1 200 litran maidot huhtikuussa heikon tienpidon vuoksi – urakoitsija korvasi vahingon heinäkuussa