LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Suomalainen Maaseutu

Huolestunut metsäkoneyrittäjä: "Jos kuljettajia ei löydy, ainakin meidän firmassa seurauksena on koneiden vähentäminen"

Pohjoiseen kaavaillut uudet sellutehtaat ovat tuomassa metsäkoneyrityksille lisää töitä, mutta jatkuva pula koneenkuljettajista on iso ongelma.
Kari Lindholm
Kun kuljettajia ei löydy, yrityksen omistajien työtaakka lisääntyy. Hannu Rannan lääke tähän on yrityksen konekannan vähentäminen, ellei tilanne korjaannu.

Talveksi olisi tarvetta ammattitaitoisille metsäkoneenkuljettajille, mutta heitä ei vain tahdo löytyä. Vajaamiehityksellä on pitänyt pärjätä pitkään, harmittelee tervolalaisen Risu Racing Oy:n osakas Hannu Ranta.

Metsäliitto-osuuskunnalle urakoivalla Risu Racing Oy:lla on neljä Ponsse-metsäkoneketjua, joita liikutellaan kahdella kuljetuslavetilla. Näiden lisäksi yrityksellä on giljotiinikouralla varustettu hakkuukone, jolla harvennetaan Etelä-Lapin ylitiheitä kohteita.

Ranta on erittäin huolestunut metsäkonealaa pitkään vaivanneesta kuljettajapulasta sekä vasta valmistuneiden kuljettajien heikosta ammattitaidosta. Huoleen on aihetta etenkin nyt, kun pohjoisessa viritellään sellutehdashankkeita.

"Jos kuljettajia ei löydy, ainakin meidän firmassa seurauksena on koneiden vähentäminen."

Metsäliiton urakoitsijoiden työllisyyttä on lähivuosina lisäämässä Kemin Karihaaraan suunnitteilla oleva Metsä Fibren sellutehdas, josta kaavaillaan vielä suurempaa investointia kuin yhtiön Äänekosken tehtaasta. Sen vuotuinen puunkäyttö olisi 7,6 miljoonaa kuutiometriä.

Näiden lisäksi Kemijärvelle on suunnitteilla kiinalaisen China CAMC:n tehdas, jonka investointipäätöstä on odotettu Lapissa kuin kuuta nousevaa.

Oulujärven rannalle Paltamoon on vireillä Kai Cellin tehdashanke ja Kuopioon Finn Pulpin hanke, jonka pitäisi olla valmistuessaan maailman suurin yksilinjainen havusellutehdas.

"Jos tehtaita rakennetaan, työt varmasti lisääntyvät. Mutta jos konekuskeja ei löydy, sehän on huono juttu kaikille."

Ranta pitää nykyistä metsäkoneen kuljettajien koulutusta täysin riittämättömänä alan tarpeisiin verrattuna.

"Koulusta tulleiden osaamisessa ei ole kehumista. Joudumme kouluttamaan kuljettajat oppisopimuksella."

Ranta sanoo, että vasta valmistuneiden kuljettajien ammattitaidottomuus näkyy etenkin siinä, ettei työ tuota tulosta. Tällä on merkitystä, kun urakointia tehdään kuutiotaksalla.

"Kun puu ei liiku metsästä, silloinhan sitä ammattitaitoa ei ole. Harjoittelijoille on vaikea maksaa ammattilaisen palkkaa, mutta palkkatoiveet ovat silti kovat."

Ranta esittää, että kuljettajakoulutusta kehitettäisiin pikaisesti alan vaatimuksia vastaavaksi. Eräs harkinnanarvoinen vaihtoehto voisi olla, että suuret puunjalostajat huolehtisivat koulutuksesta itse.

Merkittävä metsäkonealan työvoimapulaa pahentava tekijä on, että osa kuljettajista on siirtynyt metsistä pohjoisen suuriin kaivoksiin; Bolidenin monimetallikaivokselle Sodankylän Kevitsaan ja Agnico Eaglen kultakaivokselle Kittilän Suurikuusikkoon, jotka maksavat parempaa palkkaa kuin metsäkoneyritykset.

Suomen uuden hallituksen kaavailemat polttoaineveron korotukset huolestuttavat Rantaa, sillä miljoonan euron liikevaihtoa tekevän Risu Racing Oy:n vuotuinen polttoainelasku on noin 250 000 euroa. Moottoripolttoöljy on henkilöstökulujen jälkeen yrityksen toiseksi suurin kustannuserä.

"Kulut nousevat jatkuvasti, mutta korjuutaksat eivät. Tämä nakertaa kannattavuutta", Ranta toteaa.

Kevyen polttoöljyn hinta Suomessa on ollut nousujohteinen pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi vuonna 2000 kevyen polttoöljyn litrahinta oli 35 senttiä, mutta vuonna 2014 litrasta joutui maksamaan jo 105 senttiä. 14 vuoden aikana veron osuus kasvoi 13 sentistä 36 senttiin litralta eli lähes kolminkertaiseksi.

Huolenaiheita riittää kauempanakin. Mikäli Lähi-idän suurten öljyntuottajamaiden Iranin ja Saudi-Arabian viimeaikaiset tapahtumat eskaloituvat suuremmaksi kriisiksi, tällä on polttoaineiden ja öljytuotteiden hintaa kasvattava vaikutus.

Otsikkoa päivitetty 17.10.2019 kello 9.38

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Koneellisen hakkuun tuottavuus harpannut harvennushakkuilla 70 prosenttia parissa vuosikymmenessä – koneet osittain ylimitoitettuja

Näin koneyrittäjä kärsii metsänhoidon laiminlyönneistä – katso video!

Metsäkoneenkuljettajista on pula, vaikka ammattibarometri toisin väittää – Koneyrittäjien mielestä puurot ja vellit ovat menneet sekaisin