LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Suomalainen Maaseutu

Hellävaraista puunkorjuuta tarvitaan

Piha- ja puistopuiden korjuulle on kysyntää. Korjuukaluston pitää sopia pieniinkin paikkoihin ja kulkea jälkiä jättämättä.
Markku Pulkkinen
Peräkärry-kuormainyhdistelmän käyttö monipuolistui, kun Thomas Wikström siirsi nosturin kärryn aisalta traktorin takasiltaan. Palms-peräkärryn eturenkaissa on hydrauliset napamoottorit ja jarrut. Isot renkaat ovat hellävaraiset maapohjalle. Kuormaimen hydrauliikkaletkut kulkevat puomin sisällä ja nivelkohdissa ne on suojattu varren sisäpuolelle.

Kirkkonummelainen maa- ja metsätalousyrittäjä Thomas Wikström valjastaa Valtra N174 -traktoria, Palms-metsäperäkärryä ja Biojack-energiapuukouraa metsätien reunojen siistimisurakkaa varten. Syksyn työkalenteria täyttävät myös peltojen reunapusikoiden raivaukset. Kun maa jäätyy, siirtyy yhdistelmä tontti- ja puistopuiden kaatoon. Wikström pukee nykyään metsurin varusteet päälleen lähes joka arkipäivä ympäri vuoden.

"Metsäpalvelut tuovat jo melkein puolet toimeentulosta ja ovat koko ajan kasvamaan päin. Kysyntää pienimuotoiselle puunkorjuulle riittää, vaikkei palveluita erityisesti markkinoisikaan", maatilaansa ja omia metsiään Porkkalanniemellä hoitava Wikström kuvailee.

Wikström hankki lisääntyneisiin metsätöihin kaksi vuotta sitten uuden kuormain-peräkärry-yhdistelmän. Hän punnitsi tarkasti vaihtoehtoja ja päätyi järeään virolaiseen Palms 15D -metsäperäkärryyn ja Palms 7.86 -kuormaimeen. Lisävarusteeksi kärryyn Wikström otti myös vinssin. Hintaa peräkärry-kuormainkokonaisuudelle kertyi arvonlisäverottomana noin 50 000 euroa.

Perusteena Palmsin valinnalle oli, että yhdistelmällä pitää pystyä käsittelemään myös massiivia pihapuita. Isompien puiden koosta kertoo se, että metsäpalveluyrittäjän Stihl-moottorisahassa on parhaimmillaan 46 tuuman laippa.

"Kuormaimessa pitää olla voimaa, jotta isojen puiden käsittely onnistuu. Kärryssä puolestaan pitää olla tilaa, jotta puut ja oksat saadaan kuljetettua tonteilta tehokkaasti pois. Kärryn pitää myös kulkea siististi jälkiä jättämättä", Wikströn perustelee valintaansa.

Kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen Wikström on edelleen tyytyväinen valintaansa. Kärry ja kuormain ovat pysyneet ehjinä ja tehokin on piisannut.

"Peräkärryn yksi hyvä puoli on etupyörissä oleva napamoottoriveto integroiduilla jarruilla. Kärry kulkee tarkasti traktorin perässä ja on helppo ohjailla. Vaikeassa maastossa käytän eturenkaissa lisäksi myös ketjuja."

"Kuormaimen voima on yllättänyt positiivisesti. Se vastaa melkein pienemmän kuormatraktorin nosturia. Kuorman tunnistava hydrauliikka tekee nosturin käyttämisestä miellyttävää. Nosturissa on ulottuvuutta 8,6 metriä. Otin puomiin kunnolliset valot ja asensin siihen jälkeenpäin vielä kameran. Kamerasta on hyötyä kuormatessa ja peruuttaessa, sillä kuorman taakse on vaikea nähdä."

Nosturi oli ensimmäisen vuoden ajan kiinnitettynä peräkärryn aisaan. Se kuitenkin hankaloitti yhdistelmän monipuolista käyttöä ja Wikström siirrätti nosturin traktorin takasiltaan.

"Ahtailla tonteilla on nyt helpompi liikkua. Peräkärryjen vaihtaminen käy helposti ja saamme ajettua risut ja kannot tonteilta hyvin pois. Kulkeminen metsässä ja raivauksilla on myös helpompaa. Kuormaaminenkin on nopeaa, kun ei tarvitse laskea peräkärryn tukijalkoja maahan", Wikström kuvailee.

Nosturi toi traktoriin kaksi tonnia lisää painoa, mikä Wikströmin mukaan paransi traktorin vetoa kantavilla mailla.

"Näkyvyys hytistä huononi hieman, mutta ei niin paljon kuin luulin. Jos nosturi ei ole kellunnassa kärryn päällä, pitää käännöksissä, kaltevalla pinnalla ja epätasaisessa maastossa olla varovaisempi traktoria siirrettäessä."

Energiakouran veitsileikkuriinkin Wikström on tyytyväinen. Hän pitää sitä etenkin teiden varsien raivaamisessa sahaterää parempana. Wikströmillä on harkinnassa myös sykeharvesterikoura kuormaimeen, mutta se edellyttää, että kohdalle osuisi sopiva käytetty koura.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Näin tunnistat lahon koivun ja kuusen – Vaaralliset pihapuut kannattaa poistaa, vaikka rakkaiden yksilöiden kaataminen on joskus haikea kokemus

Kirja-arvio: Eläköitynyt ennätysmetsuri sahaa loppuun 80. moottorisahaansa

IL: Metsurin illanvietto riistäytyi – liikenne tukkeutui kaadetuista puista