Suomalainen Maaseutu

Huoltoliikkeen ei tarvitse sijaita kaupungissa konekaupan kyljessä – maaseudulta löytyy toiminnalle usein paremmat ja edullisemmat tilat

Lahden eteläpuolella sijaitsevasta Herralan kylästä on muodostunut eteläisen Päijät-Hämeen konehuoltokeskus, sillä kylän keskeisimmät yritykset huoltavat traktoreita ja puimureita.
Markku Pulkkinen
Testereistä huolimatta vian etsiminen voi viedä useita tunteja eikä asiakkailta voi ihan joka tuntia laskuttaa, Ilkka (vas.) ja Mika Jokinen kertovat.

Huolto Jokiset Ky toimii John Deeren, Massey Fergusonin, Sampo Rosenlewin ja Avantin sopimushuoltajana. Viereisellä tontilla sijaitseva Herralan Konehuolto vastaa puolestaan Valtran ja Fendtin sopimushuolloista.

Yritykset toimivat hyvässä yhteistyössä. Tietoa ja joskus varaosiakin vaihdetaan keskenään.

Huolto Jokiset on perustettu vuonna 1994. Yritystä pyörittävät toisen polven yrittäjät, Ilkka ja Mika Jokinen. Mika tuli mukaan isänsä, Matti Jokisen, perustamaan yritykseen vuonna 2007 ja Ilkka vuonna 2011. Matti Jokinen jäi yrityksen toiminnasta pois kolme vuotta sitten.

Huolto Jokiset huoltaa maatalouskoneiden lisäksi henkilöautoja. Huoltohallin matala osa sopiikin hyvin tähän toimintaan. Yrityksen liikevaihdosta viidennes kertyy autohuolloista ja niistä vastaa palkattu työntekijä, Atte Saarinen.

Yritys tarjosi Mikan aikaisemmasta työtaustasta johtuen myös tehtaiden laiteasennuksia, mutta veljekset huomasivat pian, että aika ei riitä kaikkeen. Varaosia Huolto Jokiset myy jonkin verran, mutta osamyynnin osuus liikevaihdosta on vain parisen prosenttia.

"Toimialueemme kattaa noin sata kilometriä Hollolasta joka suuntaan. Maatalouskonekantaa tällä alueella on paljon. Maatalouden ahdinko näkyy täälläkin traktoreiden ja puimureiden ikääntymisenä. Merkkiuskollisuuskin on vähentynyt ja hinta vaikuttaa ostopäätökseen yhä enemmän", Mika Jokinen kuvailee.

Molemmat veljekset huoltavat traktoreita. Ilkka on lisäksi erikoistunut Sampo Rosenlew -puimureihin ja Mika Avant-pienkuormaajiin ja John Deere -puimureihin. Turun Konekeskuksen McHale-työkoneet ja Hankkijan Väderstad-kylvökoneet sekä Amazone-ruiskut ja -lannoitteenlevittimet huolletaan myös Jokisten hallilla. Sopimusmerkkien lisäksi yrittäjät eivät juuri ehdi huoltaa muita merkkejä.

Ilkka kertoo huoltaneensa tänä vuonna 52 eri puimuria. Viimeisin puimurihuolto oli lokakuun viimeisinä päivinä.

Huoltoyrittäjät ovat tyytyväisiä siihen, että uusiin traktoreihin ostetaan myyjältä usein myös huoltosopimus. Se on traktorin jatkotakuunkin edellytys.

"Huoltosopimus on sekä maatalousyrittäjän että meidän etu. Traktori tulee varmasti huollatettua ajallaan ja mekin pystymme ennakoimaan huoltojen määrää etukäteen", Ilkka näkee.

Sopimushuollossa käytetään luonnollisesti vain alkuperäisvaraosia. Tarvikevaraosien käyttäminen olisi huoltoliikkeelle riski, sillä osan hajotessa saman työn joutuisi tekemään uudelleen ilman korvausta.

Huolto Jokiset takoo kolmella työntekijällä 400 000–500 000 euron vuosiliikevaihtoa. Huollon arvonlisäveroton tuntihinta on 83 euroa. Jos huolto tehdään maatilalla, laskutetaan päälle 1,36 euron kilometrikorvaus.

Vikojen etsiminen on hyvistä testereistä huolimatta joskus työlästä.

"Vikakoodit näyttävät suuntaa, mutta niistä pitää vielä osata päätellä, missä varsinainen vika on. Se voi olla anturissa tai itse osassa. Vian etsiminen menee usein talkootyöksi, sillä asiakas ei ole halukas maksamaan pitkistä vianetsimisajoista", Ilkka sanoo.

Yrittäjät ovat huomanneet, että vanhojen koneiden huolloista tupataan joskus tinkimään.

"Vanhatkin koneet on syytä huollattaa vuosittain, jotta ne pysyvät käyttökunnossa ja isoilta remonteilta vältytään", Mika kannustaa.

Traktoreiden maahantuojien koulutuksia molemmat yrittäjät kehuvat. Merkkikohtaisesti tarjotaan yleensä kahden päivän koulutus vuosittain. Koulutukset ovat huoltoyrittäjille maksullisia, samoin kuin huolto-ohjelmistot, joiden lisenssimaksut ovat noin tuhat euroa vuodessa.

"Nykyisin meillä merkkihuoltajilla on WhatsApp-ryhmiä, joissa voi kysyä kaverilta neuvoa, kun eteen tulee ratkaisematon pähkinä. Tiedonvaihto on todella hyödyllistä ja nopeuttaa vian löytämistä. Entisaikaan huoltoyrittäjät eivät juuri jakaneet tietojaan. Tiedon jakaminen ei ole kuitenkaan keneltäkään pois", Mika painottaa.

Juttu on julkaistu 11.11. ilmestyneessä Suomalaisessa Maaseudussa, joka ilmestyi Postin lakon takia vain näköislehtenä.

Lue lisää