Kone-Killeri-näyttely Jyväskylässä lokakuussa - Suomalainen Maaseutu - Maaseudun Tulevaisuus
Suomalainen Maaseutu

Kone-Killeri-näyttely Jyväskylässä lokakuussa

Kone-Killeri-maatalouskonenäyttely herää ensi syksynä henkiin Jyväskylässä, mutta kokonaan uutena näyttelynä uudella konseptilla ja järjestäjillä. Jyväskylässä järjestettiin maatalousnäyttelyjä Kone-Killeri-nimellä pari vuosikymmentä sitten.
Marko Toivakka
Henrik Kalliola (vas.) ja Marko Toivakka ovat Kone-Killerin puuhamiehet. Hannu Mennala on Jyväskylän Messut Oy:n myyntipäällikkö.

Karjatalouteen painottuva Kone-Killeri järjestetään kolmipäiväisenä 8.-10. lokakuuta Jyväskylässä monista näyttelyistä tutussa Paviljongin messukeskuksessa. Jyväskylä palvelee keskeisen sijaintinsa ja riittävien tilojen ansiosta hyvin karjatalouden näyttelyä.

Kone-Killerin puuhamies perustetun yhtiön kautta on Marko Toivakka, joka toimi vielä viime syksyyn saakka näyttelynjohtajana KoneAgriassa.

"Kun KoneAgria siirrettiin järjestettäväksi seuraavan kerran ensi syksyn sijaan vuonna 2021 ja näyttelykuviot muuttuivat muutenkin, oli hyvä hetki vetää henkeä 16 vuoden jälkeen näyttelyjärjestelyistä ja siirtyä uusiin tehtäviin", hän sanoo.

Näytteilleasettajilta KoneAgrian jälkeen tulleiden yhteydenottojen määrä kuitenkin yllätti Toivakan. Nämä olivat huolissaan karjatalouskonepuolen esittelymahdollisuuksien heikentymisestä niin maantieteellisesti kuin anniltaankin.

Niiden mukaan tarjolla ei ollut tulevana syksynä sellaista näyttelyä, joka olisi palvellut niiden tarpeita. Ne pitivät tärkeänä, että alan näyttely voisi edelleen jatkua Jyväskylässä. KoneAgrian siirryttyä kaksivuotiseen rytmiin ensi syksynä järjestetään ainoastaan Maatalouskonemessut Helsingin messukeskuksessa marraskuun alussa.

"Pohdittuani asiaa ja keskusteltuani muutamien asiakkaiden kanssa päätimme tarjota yrittäjille, mitä he tarvitsevat, ja järjestää karjapuolen näyttely Jyväskylässä. Kyselyt olivat niin vahvoja, etten minä voinut kääntää asiakkaille selkää", Toivakka tiivistää paluunsa näyttelytoimintaan.

Näyttelylle löytyi tilaa Paviljongin aikatauluissa. Myös Jyväskylään vahvasti asemoitu Kone-Killeri-nimi ja -tuotemerkki sekä nettiosoite olivat vapaina.

Kone-Killerin takana on Toivakan ja Henrik Kalliolan konsulttiyhtiö 2LM Corporate, joka omistaa Kone-Killerin tavaramerkkioikeudet.

Toivakan mukaan Kone-Killerissä ydinryhmä näytteilleasettajia on vahvasti mukana kehittämässä ja toteuttamassa näyttelyä. Ne tuovat kokemusta, miten asia olisi hyvä toteuttaa näytteilleasettajan kannalta.

Hän pitää merkittävänä myös maataloustaustaisen yhtiökumppanin Kalliolan lähtemistä mukaan Kone-Killerin taustavoimiin, koska se tuo järjestelyihin uudenlaisen kävijäasiakasnäkökulman.

Näyttelyn konsepti perustuu tasapuolisuuteen, jolloin kaikki näytteilleasettajat saavat riittävästi näkyvyyttä. Se on etu myös kävijöille, kun esillä on sellaisia näytteilleasettajia, jotka eivät muuten erotu vuoden mittaan esimerkiksi rajallisten markkinointiresurssien vuoksi.

"Kun pienetkin näytteilleasettajat näkyvät tasapuolisesti, esillä olevien vaihtoehtojen määrä yllättäen kasvaa. Asiakas pääsee tutustumaan mielenkiintoisiin uusiin tuttavuuksiin, joista kenties on vain kuullut", Toivakka havainnollistaa.

Näyttelyn ja mukaan lähtevien yritysten näkyvyyttä lisätään etukäteismarkkinoinnissa hyödyntämällä siinä hyvin tehokkaasti digimarkkinointia. Yritysten esittelyt alkavat sähköisellä puolella heti, kun ne ovat ilmoittautuneet mukaan.

Näin yritykset pääsevät esille pitkäkestoisemmin. Itse tapahtuma on sitten huipennus, jossa asiakkaat sitten voivat tutustua pitkin vuotta esille nostettuihin tuotteisiin.

"Eli toteutus poikkeaa siitä, että tapahtumaa mainostetaan yhdeksän kuukautta ja näytteilleasettajat yrittävät sitten saada myytyä esille tuotuja tuotteita kolmessa päivässä", Toivakka korostaa.

Ohjelmalava toteutetaan ammattilaisten voimin. Tavoitteena on saada viljelijöitä esittelemään ja jakamaan omissa puheenvuoroissaan hyviä käytänteitä.

Lue lisää

Agritechnicaa järjestävä DLG tuli mukaan Konekilleri-näyttelyn järjestäjäksi

Konekauppiaan mielestä rakennemuutosta on turha yrittää hillitä – ne pärjäävät, jotka sopeutuvat

KoneAgrian seminaareissa katsotaan ilmastonmuutosta viljelijän näkökulmasta

Jyväskylän Paviljonki myytiin täyteen – näytteilleasettajaksi KoneAgriaan pääsee enää ulkoaluetta laventamalla