Suomalainen Maaseutu

Rallimies hoitaa 200 kilometrin soratiet ja niittää yöt moottoritien vierustaa

Suomalainen Maaseutu 25.09.2016

Pasi Ruotanen on tuore yrittäjä, jonka alkutaival tieurakoinnissa on ollut yhtä vauhdikas kuin harrastuksessaan ralliautoilussa. Nyt hänellä on hoidettavanaan yli 200 kilometriä valtion soratietä ja moottoriteiden niitot.


Markku Pulkkinen
Pasi Ruotanen pyörittää tieurakoita kahdella traktorilla ja kahdella Hese 4800 -yhdistelmällä. Tienvarsiniittoja hän tekee toimeksiantajan eli YIT:n niittokoneella.
Pasi Ruotanen pyörittää tieurakoita kahdella traktorilla ja kahdella Hese 4800 -yhdistelmällä. Tienvarsiniittoja hän tekee toimeksiantajan eli YIT:n niittokoneella.
Markku Pulkkinen
Kuluvia osia. Lanan tappeja saa uusia tiheästi. Sandvikin valmistamat tapit maksavat lähes neljä euroa kappaleelta, mutta kestävät kiinalaisia paremmin.
Kuluvia osia. Lanan tappeja saa uusia tiheästi. Sandvikin valmistamat tapit maksavat lähes neljä euroa kappaleelta, mutta kestävät kiinalaisia paremmin.
Markku Pulkkinen
Hesen siipiä saa levitettyä tarpeen mukaan. Täysi työleveys on 4,8 metriä. Etulana kaapii harjanteet pois ja tasoittaa talvella polanteet. Lunta aurattaessa etulana otetaan kokonaan pois ja traktorin eteen kiinnitetään maantieaurauksissa kuorma-auton lumiaura.
Hesen siipiä saa levitettyä tarpeen mukaan. Täysi työleveys on 4,8 metriä. Etulana kaapii harjanteet pois ja tasoittaa talvella polanteet. Lunta aurattaessa etulana otetaan kokonaan pois ja traktorin eteen kiinnitetään maantieaurauksissa kuorma-auton lumiaura.

"Kesällä tuli vietettyä monta yötä Klaukkalan ja Valkeakosken välillä moottoritien kaiteiden vierustoja niittäen", Pasi Ruotanen kertoo.

Talvella hän auraa 50 kilometriä maantietä ja hoitaa Hattulan ja Janakkalan kuntien sopimusaurauksia.

Ruotanen (44) aloitti urakoinnin nollasta kolme vuotta sitten. Ruotasen yritys, Paxteri Oy, sai alkunsa, kun hän tapasi rallitouhuissa Hese-tienhoitokoneita valmistavan Maviteknik Oy:n toimitusjohtajan, Esa Kohtamäen, ja humppilalaisen tieurakoitsijan Heikki Mattilan.

Mattila tarvitsi Janakkalan ja Hämeenlinnan suunnan urakoihinsa siinä vaiheessa uuden alihankkijan ja Ruotanen oli puolestaan hieman kyllästynyt palkkatöihinsä. Ruotasella oli vahva kokemus koneista, sillä hän oli tehnyt työurallaan traktorihommia toisten palveluksessa useita vuosia ja ollut myös metallipajalla valmistamassa maatalouskoneita.

"Päätös syntyi nopeasti. Ostin käytetyn Case IH Maxxum 140 -traktorin ja Hese 4800 -tiekoneen. Siitä homma lähti ja Heikin kanssa sovittiin sadan kilometrin urakasta", Ruotanen muistelee.

Työn jälki puhui puolestaan ja Paxterille alkoi kertyä lisää tienhoitokilometrejä. Isoimmat sopimukset Ruotasella on nyt YIT:n kanssa, mutta hän tekee töitä myös NCC:lle.

Traktorille kertyi runsaasti ajotunteja ja viime vuonna Ruotanen vaihtoi vanhan koneensa vähän käytettyyn New Holland T200 -traktoriin. Kuluvan vuoden keväällä hän osti Mattilalta vielä käytetyn Valtra T202:n ja toisen Hese -tiekoneen. Samalla hän sai Mattilalta lisää tienhoitokilometrejä.

Sopimusalueille ei ole kovin pitkiä siirtymiä, sillä urakoitsijan koti ja Paxterin varikko sijaitsevat Janakkalan Leppäkoskella, melko lähellä Hämeenlinnan moottoritietäkin.

"Mennyt kesä oli työn täyteinen. Keskikesän sateet olivat niin rankkoja, että hoitotöissä piti käydä usein. Taloudellinen tulos ei sen vuoksi ole tänä vuonna mikään huippuhyvä", Ruotanen laskee.

Sovitut urakat ehtivä mies on pystynyt hoitamaan ostamalla lisätyövoimaa tutulta yrittäjältä. Kesään ei nykyisellä kalustolla mahdu enää lisätöitä, mutta talveen niitä vielä mahtuisi. Määrättömästi töitä hän ei halua itselleen ottaa, sillä kotona odottavat pienet ja innokkaat konemiehet: Samu (4) ja Simo (2).

Hesen työkoneisiin urakoitsija on kolmen vuoden kokemuksella tyytyväinen.

"Ne ovat monikäyttöisempiä kuin tiehöylä. Samoja laitteita voi käyttää kesällä ja talvella. Koneet ovat kestäneet todella hyvin. Terätappeja joutuu tietysti uusimaan, mutta muuta ei ole juuri tarvinnut tehdä. Etu- ja takalanayhdistelmällä saa yleensä yhdellä ajokerralla valmiin pinnan", Ruotanen kuvailee.

Hesen työleveys on 4,8 metriä, joten tavallisen soratien saa yhdellä edestakaisella ajokerralla valmiiksi. Työsaavutus tien muokkauksessa on noin kaksi kilometriä tunnissa. Tien muotoilu keskeltä korkeammaksi vaatii useamman ajokerran.

Ruotanen tykkää työstään, vaikka päivät ovatkin monesti pitkiä. Vapaus päättää aikatauluistaan on yrittäjyyden parasta antia. Huonoksi puoleksi hän nimeää hymyssä suin hieman kalliit lelut. Traktorin hytti työhuoneena rasittaa myös yläselkää, kun takana olevaa työkonetta pitää säätää ja seurata. Maanantaiaamun hierojakäynti kevensi oloa taas hetkeksi.

Ai niin, ja firman nimi Paxteri Oy syntyi armeijaslangista, jossa traktori on päksteri. Armeijassa traktorikuskina palvellut Ruotanen muutti slangisanan muotoon Pasin traktori, joten yrityksestä tuli Paxteri.

Aiheeseen liittyvät artikkelit