Talous

10 prosenttia lisää liikevaihtoa vegaanituotteilla – HoviRuoka suunnittelee seuraavaksi vientiä

Talous 28.11.2016

Tuotekehittelyssä mennään maku edellä ja asiakasta kuunnellen.


Jarkko Sirkiä
Vegaaniburgeri kelpaisi myös ulkomailla, HoviRuoka arvioi.

HoviRuuan Vihis eli lihapiirakan kasvisversio oli vegaanivalmisruokien ensimmäinen hittituote. Hoviruuan toimitusjohtaja Pekka Kaikkonen kertoo, että vegaanituotteet ovat kasvattaneet yrityksen liikevaihtoa 10 prosentilla.

"Taloudellisen merkityksen lisäksi yrityksen tunnettavuuden ja arvostuksen kasvulla on ollut iso merkitys. Parasta palautetta on ollut, kun messuilla raavas mies maistaa vihistä melkein vastoin tahtoaan ja toteaa 'yllättävän hyvää'."

Yritys on tuonut markkinoille myös vegaanisen makaronilaatikon, riisipuuron, riisipiirakan ja hampurilaisen.

Uusissa vegaanituotteissa mennäänkin maku edellä. Myös vegaanit haluavat hyvää ruokaa, eikä terveellisyys ole enää ykkösenä.

"Ekologisuus on keskiössä", Kaikkonen luonnehtii. "Myös sekasyöjät kokeilevat nyt vegaanivaihtoehtoja. Nuoret ovat avainasemassa ja heille vegaanivaihtoehto voi olla se kaikille sopiva vaihtoehto."

Vegaanituotteita lähdettiin alunperin kehittämään asiakaspalautteen perusteella.

"Perinteisen tuotteen tekeminen vegaanisena on usein haastavaa. Joko maku tai rakenne on ongelmallinen", Kaikkonen kertoo.

Toisaalta valmiit tuotteet ovat löytäneet asiakkaansa hyvin.

Raaka-aineista mahdollisimman monet ovat Kaikkosen mukaan kotimaisia. Esimerkiksi riisi tulee ulkomailta, eikä esimerkiksi kaikkia kasviproteiineja jalosteta Suomessa.

HoviRuoka tähtää seuraavaksi vientiin.

"Säilyvyysaikojen vuoksi harkitsemme ensiksi vientiä lähialueille. Esimerkiksi hampurilainen olisi varmasti kansainvälisesti kiinnostava tuote", Kaikkonen luonnehtii.

Suomalaisille markkinoille tulleet tuoreet valmisruokatuotteet ovat Kaikkosen mukaan eurooppalaisittain epätavallisia: useissa maissa valmisruoka myydään lähinnä pakasteina.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT