Talous

Päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi viime vuonna – verkkokauppa nousi rivakasti, mutta osuus vielä pieni

Suurin markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä oli S-ryhmällä, 46 prosenttia.
Kari Salonen
Valtaosa ostoksista tehdään yhä myymälöissä. Verkosta ostetaan vasta 0,6 prosenttia päivittäistavaroiden arvosta.

Päivittäistavaramyynnin arvo kasvoi viime vuonna yli 18,6 miljardiin euroon, kertoo tutkimusyhtiö Nielsen. Edellisvuoteen verrattuna myynnin arvo kasvoi 2,5 prosenttia ja kehitys oli hieman vahvempaa kuin keskimäärin 2010-luvulla.

Päivittäistavaroiden verkkokauppa puolestaan kasvoi viime vuonna peräti 56,7 prosenttia lähes 110 miljoonaan euroon. Luku vastaa noin 0,6 prosenttia Suomen päivittäistavaramyynnistä.

"Verkkokauppatarjonnan kasvu on jatkunut voimakkaasti tämänkin vuoden puolella. Tämänhetkisten poikkeusolosuhteiden on puolestaan nähty kasvattavan kysyntää entisestään. Odotettavissa onkin, että tämä vuosi nostaa päivittäistavaroidenkin verkkokaupan vielä uudelle tasolle", kertoi maajohtaja Sanna Kotakorpi Nielseniltä tiedotteessa.

Nielsenin tietojen mukaan verkkokaupan kasvu toi lähes kymmenesosan vuotuisesta päivittäistavaramyynnin kasvusta. Verkkokaupan arvo myös ylitti suurimman yksittäisen hypermarketin vuosimyynnin.

Nielsenin tiedot perustuvat sen vuosittain tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.

Nielsenin myymälärekisterin mukaan K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä nousi viime vuonna 0,4 prosenttiyksikköä 36,5 prosenttiin. Eniten myyntiään kasvattivat kokoluokaltaan suurimmat myymälät, eli K-Citymarketit ja K-Supermarketit.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli arvioi, että markkinaosuuden kasvun taustalla on panostus asiakaskokemukseen.

"K-ruokakauppiailla on ollut myös viime vuonna vahva rooli suomalaisen päivittäistavarakaupan tarjonnan uudistamisessa", Akseli sanoo tiedotteessa.

Suurin markkinaosuus päivittäistavaramyynnistä oli kuitenkin edelleen S-ryhmällä, 46,2 prosenttia. Osuus laski 0,2 prosenttiyksikön verran edellisvuodesta.

"Tänä vuonna panostus verkkokaupan kehitykseen jatkuu ja tavoitteena on tuplata verkosto. Samaan aikaan S-ryhmä on aloittanut S-Market-ketjun uudistamisen. Yli 400 S-Market-myymälää uudistuu kahden vuoden sisällä", S-ryhmä kertoo.

Lidlin markkinaosuus pysyi ennallaan 9,6 prosentissa. Sen päivittäistavaramyynti kehittyi hienoisesti markkinan kasvua hitaammin.

Lue lisää